Abstract:
با ورود تفکر مدرنیته به شهرسازی ایرانی، اجرای طرح خیابانکشیها بهعنوان اولین نمودهای شهرسازی مدرن بر بافتهای شهری قدیم اجرا شد. این امر ضمن تأثیرگذاری بر ساختار فضایی و همپیوندی شهری بهخصوص در بازارهای ایرانی، موجب شد که خیابانها بهعنوان لبههای قدرتمند در دل بافتهای قدیم شهری سیطره پیدا کنند. این تحقیق با رویکردی زبانشناسانه و ساختارگرایانه و با استفاده از نرمافزار Depthmap و تکنیک اسپیسسینتکس، به تحلیل ساختار و میزان تغییرات همپیوندی بازار قدیمی شهر تاریخی همدان در ایران در دورۀ قبل و بعد از خیابانکشیها پرداخته و تأثیر این امر نیز بر کیفیت فضایی و معنای راستهها و محورهای بازار مورد تحلیل قرار گرفته است. مطابق با نتایج، ساختارمندی و انسجام بافت سنتی شهری نسبتبه دورۀ قبل از خیابانکشیها تضعیف شده و این خود عامل اصلی مشکل خوانایی و معنای موجود در متن شهر شدهاست.
With the advent of modernity in Iranian urban planning, the implementation of street plans was implemented as the first manifestations of modern urban planning on ancient urban contexts. While affecting the spatial structure and interconnectedness of the city, especially in the Iranian markets, it has dominated the streets as powerful edges in the old urban contexts. this research has been studied with a descriptive and analytical approach, using syntax and syntax techniques, Analyzes the structure and extent of interconnected changes in the old market of the historic city of Hamedan in Iran before and after the street-carving, and the impact of this on the spatial quality and meaning of market orders and axes has been analyzed. According to the results, the structure and cohesion of the traditional urban context are undermined by the pre-street urbanization, and this has become a major cause of the problem of readability and meaning in the context of the city