Abstract:
یکی از مباحث کلیدی و چالش برانگیز، نوع حکمرانی و نحوه اداره جامعه است که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران عرصه علوم سیاسی و مدیریتی قرار گرفته است. اتخاذ رویکردهای مختلف و شکل گیری پارادایم های مختلف نشاندهنده افزایش اهمیت این مساله به ویژه در دوران معاصر شده است. در این راستا لازم است بر اساس مبانی ارزشی و اسلامی خود به موضوع حکمرانی پرداخته شود. در این مسیر یکی از الگوی های مهم در عرصه حاکمیت، سیره حکمرانی امام علی(ع) می باشد. این پژوهش در پی آن است که مولفه ها و تعریف حکمرانی اسلامی را بر اساس بیانات ایشان استخراج نماید. روش پژوهش از نوع کیفی است که از طریق روش تحلیل محتوای کیفی براساس کتب نهج البلاغه و غرر الحکم و درر الکلم انجام شده است. مولفه های شناسایی شده شامل 19 مولفه می شود که در نهایت نیز حکمرانی اسلامی به این صورت تعریف گردید: تعیین، اعمال و کاربرد قواعد شریعت مدار و حکمیانه با وحدت و همیاری صادقانه نقش آفرینان امت مبتنی بر روابط اخوت ایمانی با محوریت ولایت برای تحقق عدالت و رشد و هدایت جامعه در مسیر تقرب الی الله.نقش آفرینان حکمرانی نیز در سه بخش، ولایت، خواص و امت شناسایی و طبقه بندی شدند.
One of the key and challenging issues is the type of governance and how to govern society, which in recent years has been considered by researchers in the field of political science and management. In this direction, one of the important models in the field of governance is the rule of Imam Ali (AS). This research seeks to extract the definition and role of Islamic governance based on their statements. The research method is qualitative, which has been done through the method of qualitative content analysis based on the books of Nahj al-Balaghah, Gharr al-Hakam, and Dar al-Kalam. Based on the findings of the study, Islamic governance was defined as follows: Determining, applying and applying Shari'a-based rules with the unity and sincere cooperation of the ummah-based actors based on the brotherhood with the focus on the province to achieve justice and growth and guide society on the path of rapprochement To God. The planners also include regulators, advocates, hypocrites and enemies, growth institutions, public opinion institutions, the military and security institutions, the ruling house (secretaries and ruling relatives), the judiciary, government agents, the people (Muslims and non-Muslims), the deprived. , Economic institutions (merchants and industrialists) that the province is at the center of these planners who were classified into three sections, province, properties and ummah.
Machine summary:
جدول ۵ مضامین چینی حکمرانی اسلامی گزاره ها و عبارتها , مضامین پایه , مضامین ساز ماندهنده هر که اعتماد داشته باشد با حسان تو بترسد بر سلطنت تو مراد ترغیب سلاطین و حکامست باحسان و این که احسان ایشان برعیت باعث این می شود که بترسند رغبت بر سلطنت او یعنی از این که نقص و روانی بان رسد و سعی کنند در استحکام آن و رفع گرند از آن بلکه اصل توجه نفوس هر چند مددی نباید از ایشان امریست مرغوب و باعث اعانت و یاری حق تعالی می شود (غرر ج ۵ ص ۲۱۸ - ۱۸۰۶۱) , احسان و الخونة , مشارکت و ارتباط نقش آفرینان دفع کن از شرایع دین و حفظ کن سر حدهای مسلمانان راه و جمع کن دین خود را و امانت خود را با نصاف آوردن از نفس خود و عمل کردن بعدل در رغبت جود المور، ج ۲، ص ۳۶، ج ۵۱۹۳) , امنيته , از عهد نامه های آن حضرت است که برای اشتر نخعی رحمة الله عليه) نوشت وقتی او را بر مصر و اطراف آن والی قرار داد هنگامی که کار امیر آنجا محمد بن ابی بکر اشفاته گردید بلندترین عهدنامه است و از همه نامه های امام (علیه السلام) زیباتر است این فرمانی است از بنده خدا علی امیر المؤمنین به مالک فرزند حارث اشتر در عهدی که خود به او فرموده هنگامی که وی را کارگزار مصر گردانید، تا مالیات آنجا را جمع کند و با دشمنان بجنگند و کار مردم مصر را اصلاح نماید و شهرها را آباد نماید (نهج، ص ۱۰۸۵ م ن ۵۳) , آبادانی و پیشرفت , هداف حکمرانی از نامه های آن گرامی است به مامورین گرفتن مالیات بنابراین از ناحیه خود به مردم از روی انصاف برخورد کنید و برای برآوردن حوالج ایشان شکیبا باشید چرا که شما خزانه داران رعیت و وکیلان و سفیران امامانید، پس حاجت کسی را روا نکرده نگذارید و آنچه را که طالب است.