Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی مدیریت رسانهای در جهت ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان رسانههای فعال استان قزوین است که بهصورت کیفی و کمیانجام شد. در فاز کیفی از روشهای تحلیل محتوا و کیو و در فاز کمیجهت تحلیل دادههای کیو از تحلیل عاملی استفاده شد. جامعه آماری رسانههای استان 85 رسانه است که12 رسانه بهصورت هدفمند انتخاب شد. تحلیل محتوای آن رسانهها نشان داد که بیشترین مطالب تولیدی رسانهها در حوزه انحرافات اجتماعی با 576 و کمترین مطالب تولیدی رسانهها حوزه خشونت با 237 مورد است. بر اساس ذهنیت گروه اول، برای ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه توجه به «سواد رسانه» در اولویت اول قرار دارد. بر اساس ذهنیت گروه دوم، اگر بر فعالیت شبکههای مجازی نظارت صورت نپذیرد، میتواند بهعنوان عامل اصلی خشونت و انحرافات اجتماعی قلمداد شود. بر اساس ذهنیت گروه سوم، انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی در جامعه داشته و ذهنیت گروه چهارم، موافق انتشار اخبار تصادفات جادهای است. با توجه به نتایج بهدست آمده پرسشنامه کمیساخته شده و الگوی مورد نظر با استفاده از نرم افزار PLS طراحی شد. این الگو نشان داد با توجه به نتایج پرسشنامه کمیهر چهار کارکرد رسانه بهترتیب اطلاع رسانی، آموزش، نظارت بر محیط و تامین اوقات فراغت بر ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه موثر است. بر این اساس الگوی راهبردی مدیریت رسانهای میتواند بیشترین تاثیر را در ارتقاء کیفیت زندگی، کاهش خشونت، کاهش انحرافات اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشد.
The aim of the current research is to provide a strategic model of media management in order to improve the social health of active media audiences in Qazvin province, which was carried out qualitatively and quantitatively. In the qualitative phase, content and Q analysis methods were used, and in the quantitative phase, factor analysis was used to analyze the Q data. The statistical population of media in the province is 85 media, of which 12 media were selected purposefully. The content analysis of those media showed that the most content produced by the media is in the field of social deviations with 576 and the least content produced by the media is the field of violence with 237 items. Based on the mentality of the first group, in order to improve the social health of people in the society, paying attention to "media literacy" is the first priority. According to the mentality of the second group, if the activity of virtual networks is not monitored, it can be considered as the main cause of violence and social deviations. According to the mentality of the third group, the publication of news about accidents has a great impact on reducing social security in the society, and the mentality of the fourth group is in favor of publishing news about road accidents. According to the obtained results, a quantitative questionnaire was created and the desired model was created using the software. PLS was designed. This model showed that according to the results of the quantitative questionnaire, all four functions of the media, namely information, education, monitoring the environment, and provision of leisure time, are effective in improving the social health of people in the society. Based on this, the strategic model of media management can have the greatest impact on improving the quality of life, reducing violence, reducing social deviations and social issues.
Machine summary:
مقاله پژوهشي: ارائه الگوي راهبردي مديريت رسانه اي در جهت ارتقاي سلامت اجتماعي مخاطبان رسانه هاي فعال در استان قزوين / ٢٠٫١٠٠١٫١٫٧٤٦٧٢٥٨٨٫١٤٠٢٫٧٫٢٦٫٨٫٢ 4 آرش شايسته نيا١، بيتا شاه منصوري ٢، علي اکبر فرهنگي ٣، پريسا تجلي تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٢٣ چکيده هدف از پژوهش حاضر ارائه الگـوي راهبـردي مـديريت رسـانه اي در جهـت ارتقـاي سـلامت اجتمـاعي مخاطبـان رسانه هاي فعال استان قزوين است که به صورت کيفي و کميانجام شد.
اين گـروه بـا اين گزاره که با توجه به عدم نظارت صحيح وجامع بر فعاليت شبکه هاي مجازي، اين فضـا ميتواند به عنوان عامل اصلي خشونت و گسترش انحرافات اجتماعي قلمداد شود، به شدت مخالف بوده و از سوي ديگر نيز مخالفت خـود را بـا ايـن گـزاره کـه در ميـان رسـانه هـا، رسانه هاي مجـازي بيشـترين سـهم را در ارتقـاي سـلامت اجتمـاعي افـراد جامعـه دارنـد، مشخص کرده اند.
الگوي ذهني نشان ميدهد که اين گروه بر عناصـر خبـري تاکيـد داشـته و بـر ايـن باورند که در تنظيم اخبار حوزه سلامت اجتمـاعي بايـدبر دو عنصـر خبـري «چـرا» و«چگونـه » توجه بيشتري شود؛ ضمن اينکه رسانه ها بايد با توجه به کـارکرد «آمـوزش » بـه عنـوان يکـي از مهم ترين کارکردهاي يک رسانه ، براي ارتقاي سلامت اجتماعي افراد جامعه آموزش همگـاني را در دستور کار خود قرار دهند.
بـر اساس ذهنيت و ديدگاه مشترک گروه اول ، بـراي ارتقـاي سـلامت اجتمـاعي افـراد جامعـه توجه به «سواد رسانه » در اولويت اول قرار دارد و ارتقاي سلامت اجتماعي را از پيامـدهاي مهم سواد رسانه افراد جامعه دانسته اند.