Abstract:
رسانه های ارتباط جمعی نوین، نقش بسزایی در ارسال پیام ها وایجاد ارتباطات وسیع و عمیق بین افراد دارد. هدف از این تحقیق، تعیین میزان آموزش به معلمان بر ارتقائ سطح دانش رسانه ای ایشان می باشد. این مطالعه به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه با مشارکت 50 نفر از کل جامعه آماری معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهرستان فراشبند فارس( 830 نفر ) انجام گرفت. گروه آزمایش نیز 50 نفر از معلمان بودند که به روش نمونه گیر ی تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه آزمایش در برنامه آموزش مهارت های زندگی(در10 جلسه و هر جلسه یک ساعت ونیم) شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سواد رسانه ای، جمع آوری و برای تجزیه وتحلیل آنها از نرم افزار (Spss ) و از روش کواریانس (Ancova) و پیرسون استفاده گردید. یافته ها نشان دادند : میانگین مؤلفه های سواد رسانه ای پس از آموزش مهارت های مربوطه، در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه پس از مداخله، افزایش یافت ؛ فلذا آموزش به معلمان، بر شناخت ایشان از اهداف وتاثیرات رسانه های بیگانه ، تا سطح p < /05 معنی دار است.
New social media plays a significant role in sending messages and creating wide and deep connections between people. The purpose of this research is to determine the amount of training teachers to improve the level of their media knowledge. This study was conducted by a semi-experimental method of pre-test-post-test type with the control group with the participation of 50 people from the total population of primary, first, and second-secondary teachers of Farashband Fars city (830 people). The experimental group consisted of 50 teachers who were selected by multi-stage cluster random sampling. The experimental group participated in the life skills training program (in 10 sessions, each session lasting an hour and a half). The data was collected using a media literacy questionnaire made by the researcher and for their analysis, the software (Spss) and the covariance method (ANCOVA) and Pearson were used. The findings showed: the average components of media literacy increased in the experimental group compared to the control group after the training of relevant skills; Therefore, teaching teachers, about their knowledge of the goals and effects of foreign media, is signed up to the level of p</05.
Machine summary:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره اول ، بهار ١٤٠٢ بررسي تأثير آموزش به معلمان بر کيفيت دانش رسانه اي ارسال : ١٤٠٢/٠٣/١٤ محسن نيازي ١ غلام عباس رحماني 2 3 پذيرش : ٠٦/٢٢/ ١٤٠٢ سلمان يوسفي قطب آبادي چکيده رسـانه هاي ارتباط جمعي نوين ، نقش بسـزايي در ارسـال پيام ها وايجاد ارتباطات وسـيع و عميق بين افراد دارد.
١٠٨ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ مقدمه و طرح مسئله رسانه ها، وسايل گوناگون ارتباطي هستند که اطلاعات و داده هاي فرهنگي را در مقياس گسترده انتشار ميدهند.
١١٠ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ١، بهار ١٤٠٢ طباطبايي( ١٣٩٥)، درکتاب " طلوع ماهواره و افول فرهنگ : چه بايد کرد؟" برآن بوده تا بر اساس يافته ها و بررسي هاي تطبيقي و بيولوژيک تفاوت اثرهر يک از رسانه هاي ارتباط جمعي بر دريافت ها، استنتاج ها و انتقال واقعيت ها به جهان انديشه و حتي دگرگوني آداب و سنن اجتماعي را تبيين کند.
همچنين نتايج نشان مي دهد، که استفاده زياد از اينترنت با پيوند ضعيف اجتماعي مرتبط است ؛ بر عکس ، بررسي تأثير آموزش به معلمان بر کيفيت دانش رسانه اي / غلام عباس رحماني ١١١ کاربراني که ازاينترنت ، کمتر استفاده مي کنند، به طور قابل ملاحظه اي با مادر و دوستانشان ارتباط بيشتري دارند.