Abstract:
نظام آموزش گردشگری برای پیوند با کارآفرینی جهت ارائه نقش خود در پاسخگویی به نیازهای ذینفعان، نیازمند تعامل با آنها بهعنوان یک سیستم سرشار از بازیگران با منافع متفاوت است. در صورتی که این تعامل دچار کاستی گردد، توانایی فرایند این نظام در جهت تامین نیازهای دینفعان با مشکل روبرو میگردد. پیشگیری از چنین وضعیتی، مستلزم برنامهریزی برای تقویت ارتباط متقابل بازیگران این نظام با یکدیگر و حل مشکلات آنها است. بر این مبنا هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به مهمترین مشکلات فرایند این نظام در ایران در زمینه کارآفرینی از دیدگاه بازیگران این حوزه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی-کمّی است. در قسمت کیفی پژوهش تعداد 177 مصاحبه نیمهساختاریافته با کارشناسان سازمانهای سیستم عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران انجام شده است که نتایج این مصاحبهها، تحلیل مضمون شده و بهعنوان ورودی قسمت کمی پژوهش در نظر گرفته شده است. پایایی سوالات بسته در مصاحبه نیمهساختاریافته با استفاده از نرمافزار SPSS و ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 محاسبه گردید. در قسمت کمی پژوهش، مضامین ورودی وارد نرمافزار تحلیل شبکههای اجتماعی -گفی- شده و از شاخصهای مستخرج از نرمافزار، جهت تحلیل وضعیت نظام جامع آموزش گردشگری ایران استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد مطابق با شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی، حوزه موضوعی «مشکلات آکادمیک» با درجه بالایی از ورودی وزندار، بیشترین امتیاز حوزههای موضوعی را به خود اختصاص داده و دارای مهمترین مشکلات از دیدگاه بازیگران میباشد. چهار حوزه موضوعی دیگر مشکلات شامل روابط سازمانی، نگاه سیستمی، بخش خصوصی و زیرساخت، در درجه بعدی اولویت قرار گرفتهاند. عدم تطابق بین آموزشهای آکادمیک و اجرا در حوزه گردشگری، دارای بیشترین مرکزیت درجه ورودی در حوزه موضوعی «مشکلات آکادمیک» است که نشانگر مرکزیتر بودن آن است.
In order to connect with entrepreneurship, the tourism education system needs to interact with them as a system full of actors with different interests. If this interaction is lacking, the ability of the process of this system to meet the needs of the beneficiaries will face problems. Prevention of such a situation requires planning to strengthen the interaction between the actors of this system and solve their problems. Based on this, the aim of the current research is to find out the most important problems of the process of this system in Iran in the field of entrepreneurship from the point of view of actors in this field. The current research is applied in terms of purpose and qualitative-quantitative in terms of method. In the qualitative part of the research, a number of 177 semi-structured interviews were conducted with the experts of the supply and demand system organizations of tourism education in Iran, and the results of these interviews were analyzed and considered as the input of the quantitative part of the research. The reliability of the closed questions in the semi-structured interview was calculated using SPSS software and Cronbach's alpha coefficient, 0.78 .In the quantitative part of the research, the input topics were entered into the social network analysis software-Gephi- and the indicators extracted from the software were used to analyze the state of the comprehensive system of tourism education in Iran. The results of the research showed that according to the indicators of social network analysis, the subject area of "academic problems" with a high degree of weighted input has the highest score of the subject areas and has the most important problems from the actors' point of view. Four other thematic areas of problems, including organizational relations, systemic view, private sector and infrastructure, have been prioritized in the next level. The inconsistency between academic education and implementation in the field of tourism has the highest centrality of the entry level in the subject area of "academic problems", which indicates its centrality.
Machine summary:
) خصوصي وزارت ورزش گردشگري وزارت ميراث دانشگاه دولتي هنر اصفهان عدم وجود معافيت مالياتي ، بيمه اي و حمايت از اقامتگاه هاي بومگردي انجمن راهنمايان تور شرکت هاي دانش بنيان بنياد مستضعفان بنياد مستضعفان عدم وجود نگاه سيستمي در حل مشکلات شرکت راه آهن گردشگري موازي کاري سازمان هاي زيرمجموعه ميراث انجمن راهنمايان تور آموزش وپرورش نگاه 4 وزارت ميراث عدم توجه به نيازسنجي توسط سيستم مديريت وزارت ميراث سيستمي انجمن برگزارکنندگان کلان نمايشگاه هاي بين المللي عدم همسويي سياست ها با نيازهاي وزارتخانه وزارت ميراث وزارت ميراث عدم استفاده از شبکه هاي مجازي براي جذب کسب وکارهاي ديجيتال گردشگر رستوران و کافي شاپ وزارت ميراث عدم استفاده از شبکه هاي ارتباطي براي توليد وزارت بهداشت دانشگاه هاي پيام نور محتواي تبليغاتي براي جذب گردشگر سلامت سازمان هواپيمايي دانشگاه هاي آزاد مشکلات مالي ناشي از تحريم انجمن گ الکترونيک دانشگاه هاي علمي فقدان بودجه مکفي براي گردشگري 5 دفاتر خدمات مسافرتي کاربردي زيرساخت کمبود بازارياب حرفه اي وزارت ميراث دانشگاه هاي غيرانتفاعي کمبود زيرساخت محيط زيست کسب وکارهاي ديجيتال عدم وجود پراکنش اقامتگاه هاي بومگردي در جامعه تورگردانان اقامتگاه هاي بومگردي نقاط شهري انجمن راهنمايان تور سازمان هواپيمايي مشکلات و عدم به روز بودن سيستم حمل ونقل آموزش وپرورش کشور وزارت ميراث سازمآن ها و حوزه هاي موضوعي به عنوان گره و بازيگران بيان کننده مشکلات به عنوان يال در نظر گرفته شده اند.
نمايش راداري حوزه هاي موضوعي مشکلات -بازيگران بحث و نتيجه گيري برپايه هدف مقاله مبني بر اولويت بندي مشکلات فرايند نظام جامع آموزش گردشگري کشور در زمينه کارآفريني، در اين پژوهش با رديابي مشکلات بين بازيگران از طريق مصاحبه با کارشناسان ، بيانيه مشکلات تدوين و ٥ حوزه موضوعي مشکلات و بيان کنندگان آن به عنوان وروديهاي مرحله تحليل شبکه به کار برده شده است .