Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون/ پس آزمون، دوره پیگیری و دارای گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر که به مراکز اختلال یادگیری منطقه 7شهر تهران مراجعه کردند. برای انتخاب نمونه، از طریق نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 دانشاموز دختر دارای اختلال یادگیری ویژه که به مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 401-402 رجوع کرده بودند، انتخاب و در دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. هر دو گروه کنترل و آزمایش در سه مرحلهی پیش از مداخله، پس از مداخله و سه ماه بعد از مداخله به مقیاس تابآوری تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط در SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، برنامه آموزش پذیرش و تعهد بر مولفههای تابآوری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه تاثیر معنادار داشته (001/0P<) و اثر مداخله در مرحله پیگیری پایدار بوده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، آموزش پذیرش و تعهد میتواند، وضعیت تابآوری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه را بهبود بخشد و آنها را در مقابل چالشهای تحصیلی توانمند کند و راهگشای تحقیقات بعدی در حوزه مداخلات مربوط به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه شود.
Aim: The present study was conducted with the aim of investigating the effect of the effectiveness of acceptance and commitment therapy on the academic resilience of students with special learning disabilities. Methods: This research was a semi-experimental study with pre-test/post-test and had a control group. The statistical population of the research is all female students who referred to learning disorder centers in Tehran. To select the sample, through available sampling, 30 female students with special learning disabilities who referred to learning disability centers in the 2022-2023 academic year were selected and randomly divided into two groups of 15 people. Both groups responded to the academic resilience scale in three stages before the intervention, after the intervention and three months after the intervention. The data was analyzed using mixed variance analysis method in SPSS24. Results: The results of the research showed that the acceptance and commitment training program is effective on the components of academic resilience of students with special learning disabilities and the effect of the intervention was stable in the follow-up phase. Conclusion: Based on the findings, acceptance and commitment training can improve the academic status of students with learning disabilities by improving academic efficiency and empower them to face academic challenges and pave the way. Further research should be done in the field of interventions related to students with special learning disabilities.