Abstract:
علاوهبر عوامل اقتصادی و مالی، عوامل دیگری همچون عوامل اجتماعی، عاطفی و روانی بر تصمیمات سرمایهگذاران حقیقی اثرگذار است. براین اساس ضرورت دارد موسسات مالی و سرمایهگذاری در هنگام ارائه خدمات مشاورهای به سرمایهگذاران به تیپ شخصیتی مشتریان خود توجه لازم را داشته باشند. این عامل میتواند تاثیر بسزائی میتواند بر موفقیت آنها داشته باشد. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد تا رفتار سرمایهگذاران حقیقی را بر اساس تیپ شخصیتی 16 گانه مایرز-بریگز مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش حاضر از طریق توزیع پرسشنامه بین 250 سرمایهگذار حقیقی گردآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کایاسکوئر و آزمونهای تعقیبی (مقایسههای چندگانه) استفاده شده است. بنابر یافتههای این پژوهش نحوه توزیع 16 تیپ شخصیتی نمونه مورد مطالعه با توزیع مورد انتظار (سایت مایرز-بریگز) متفاوت است. همچنین بین پروفایل سرمایهگذاران با تیپ شخصیتی درونگرا با برونگرا، منطقی با احساسی، قضاوتی با ادراکی تفاوت معناداری دارد. براساس آزمون مقایسههای چندگانه تفاوتهای موجود عمدتاً ناشی از پروفایل تهاجمی است. در مقابل بین پروفایل سرمایهگذاران با تیپ شخصیتی حسی با شهودی تفاوت معناداری مشاهده نشد. درنهایت، موسسات مالی و سرمایهگذاری از طریق تمرکز بر جنبههای رفتاری و روانی سرمایهگذاران که قابل حصول از طریق تیپشناسی شخصیتی 16 گانه MBTI است، میتوانند بهنحو مناسبی علایق و انتظارات مشتریان را شناسایی کنند.
In addition to economic and financial factors, other factors such as social, emotional and cognitive factors affect the decisions of individual investors. Therefore, it is necessary for financial institutions to pay due attention to the personality type of their customers when providing consulting services to them. This factor can have a great impact on their success. In this regard, this study attempts to investigate the behavior of individual investors based on the Myers & Briggs' 16 personality types. The present study is practical in nature and is considered as a descriptive-exploratory correlation study. The required data were collected through the distribution of questionnaires among 250 individual investors. Chi-square tests and post hoc tests (pairwise z-tests for independent proportions) were used to analyze the data. According to the findings of this research, the distribution of 16 personality types of the studied sample is different from the expected distribution (Myers-Briggs site). Also, there is a significant difference between the profiles of investors with introverted and extroverted, thinking and feeling, judging and perceiving personality types. Based on the pairwise z-tests, the existing differences are mainly caused by the aggressive profile. On the other hand, no significant difference was observed between the profiles of investors with sensing and intuition personality types. Finally, financial institutions can properly identify the tendencies and expectations of customers by focusing on the psychological and behavioral aspects obtained through the MBTI typology