Abstract:
هدف: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است و به عنوان تجربهای ناخوشایند تجربه میشود و مانع رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموز میگردد. بنابراین شناسایی عواملی که میتواند مانع اضطراب امتحان شود از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر راهبردهای شناختی و فراشناختی در رابطه بین ادراک رابطه والد- فرزند و اضطراب امتحان بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397 بود که از میان آنها 330 نفر استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد- فرزند؛ مقیاس اضطراب امتحان ساراسون و همکاران (1956) و پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مک اینری (2004) بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد ادراک رابطه پدر- فرزند (001/ 0=P، 120/0-=β) و ادراک رابطه مادر- فرزند (001/ 0=P، 161/0-=β) به صورت غیرمستقیم با اضطراب امتحان رابطه دارند. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت راهبردهای شناختی و فراشناختی در رابطه بین ادراک رابطه والد- فرزند و اضطراب امتحان در دختران نقش میانجی داشت.
Aim: Exam anxiety is a type of anxiety related to the situation and is experienced as an unpleasant experience and hinders the growth and academic progress of the student. Therefore, it is very important to identify the factors that can prevent exam anxiety. The aim of the present study was to determine the mediating role of cognitive and metacognitive strategies in the relationship between parent-child relationship perception and test anxiety. Methods: The research method was descriptive-correlational type. The statistical population of this research included all the female students of the second secondary school in Tehran in the academic year 2018-19, of which 330 were selected using the multi-stage cluster random sampling method. The research tools include parent-child relationship questionnaire; Sarason et al.'s test anxiety scale (1956) and Dawson and McInnery's (2004) cognitive and metacognitive strategies questionnaire. The structural equation modeling method was used to analyze the data. Results: The findings of the research showed that the perception of the father-child relationship (P=0.001, β=-0.120) and the perception of the mother-child relationship (P=0.001, β=-0.161) are indirectly related to exam anxiety. Conclusion: It can be concluded that cognitive and metacognitive strategies play a mediating role in the relationship between the perception of parent-child relationship and test anxiety in girls.
Machine summary:
یوسفی و همکاران (١٣٩٧) نشان دادند که عملکرد خانواده به صورت مستقیم و غیر مستقیم یعنی از طریق تمایزیافتگی بر اضطراب امتحان تاثیرگذار است و هر کدام از متغیرهای عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند در نظریه پردازش اطلاعات انسان ٢ شیوه های یادگیری و راهبردهای مورد استفاده در یادگیری شناختی مورد بحث قرار داده شده است (لیندسی و نورمن ، ٢٠١٣).
یافته های حاصل از پژوهش بابائی منقاری و همکاران به رابطه بین راهبردهای شناختی و موفقیت در امتحان اعم از مدیریت زمان و به رابطه بین راهبردهای شناختی مرور و تکرار، بسط دهی معنایی و محتوایی و سازماندهی با اضطراب امتحان دانش آموزان اشاره داشته اند (بابائی، زاهد، معینی کیا و یوسفی، ١٣٩٦).
در پژوهش رسولی و همکاران آموزش راهبردهای یادگیری شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان اثربخش بود (رسولی، علی پور و ابراهیم ، ١٣٩٧).
بنابراین هدف پژوهش پاسخ به این سؤال بود که آیا نقش میانجیگر راهبردهای شناختی و فراشناختی در رابطه بین ادراک رابطه والد- فرزند و اضطراب امتحان معنادار است ؟ روش پژوهش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گر راهبردهای شناختی و فراشناختی در رابطه بین ادراک رابطه والد- فرزند و اضطراب امتحان بود.
The effect of teaching metacognitive strategies on improving academic achievement and reducing test anxiety in nursing students.
Relationship between metacognitive learning strategies, goal orientation, and test anxiety among students at Birjand university of medical sciences.
Effectiveness of cognitive learning strategies on test anxiety and school performance of students.