Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر طرحواره های ناسازگار اولیه و ذهن آگاهی بر اجتناب تجربی و تحمل پریشانی در نوجوانان دختر با شاخص توده بدنی بالا انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش نوجوانان دختر با شاخص توده بدنی بالا در متوسطه دوم از خانواده نظامیان در یکی از شهرک های نظامی شهر تهران در 1401-1400 بود که از میان آنها با روش نمونه گیری در دسترس 45 نفر انتخاب و در سه گروه 15 نفری گمارش شدند. گردآوری داده ها با چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی-فرم محقق ساخته، پرسشنامه اجتناب تجربی (باند و همکاران، 2011) و پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) صورت گرفت.توده بدنی بر اساس BMI ارزیابی شد.آزمودنیهای هر دو گروه 8 جلسه آموزش دریافت کردند اما آزمودنیهای گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. داده ها، با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در مرحله پسآ زمون بین میانگین نمره کل تحمل پریشانی و ابعاد آن و نمره کل اجتناب تجربی در افراد سه گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). این تفاوت در مرحله پیگیری نیز از نظر آماری معنادار بود (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد در میزان اثربخشی دو روش آموزش طرحواره های ناسازگار اولیه و ذهن آگاهی بر اجتناب تجربی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P) اما میزان اثربخشی طرحواره در مقایسه با ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی در مراحل مختلف سنجش مؤثرتر بوده است (05/0>P)
This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of group training based on early maladaptive schemas and mindfulness on experiential avoidance and distress tolerance in female adolescents with high body mass index.The method was semi-experimental with a pre-test, post-test and two-month follow-up plan with a control group.The statistical population was adolescent girls with high body mass index who were studying in the second secondary school from military families in one of the military settlements of Tehran in 1401-1400, from among them by available sampling 45 people were selected and assigned randomly in three groups of 15 people.Data collection was done with a researcher-made demographic information checklist, experiential avoidance questionnaire (Bond et al., 2011) and distress tolerance questionnaire (Simmons and Gaher,, 2005).Body mass was assessed based on BMI.The subjects of both groups received 8 sessions of training, but the control group did not receive any .The data was conducted using analysis of variance with repeated measurements and showed in the post-test stage, there is a statistically significant difference between the average score of distress tolerance and its dimensions and the total score of experimental avoidance in three groups(P<0.05).This difference in the follow-up phase was also statistically significant (P<0.05).Tthe results of Benferroni's post hoc test showed that there is no significant difference in the effectiveness of training early maladaptive schema and mindfulness therapy on experimental avoidance (P<0.05), but the effectiveness of schema compared to mindfulness. It has been more effective on stress tolerance in different stages of measurement (P<0.05).