Abstract:
مقدمه: اختلال وحشتزدگی یکی از اختلالات اضطرابی با مشخصه حملات غیرمنتظره عودکننده است که ظرف چند دقیقه به اوج میرسد و با نشانههای جسمانی و شناختی مختلفی از جمله، مشکلات در پردازش هیجانی و پردازش اطلاعات همراه است. مطالعه حاضر به منظور بررسی مقایسهای راهبردهای تنظیم هیجان و طرحوارههای ناسازگار اولیه در افراد مبتلا و غیر مبتلا به اختلال وحشتزدگی اجرا گردید. روش: به منظور اجرای ﭘﮋوﻫﺶ علی–مقایسهای ﺣﺎﺿﺮ، تعداد 30 نفر از افرد دارای اختلال وحشت زدگی مراجعه کننده به مراکز روا ن درمانی شهر گرگان، و همچنین 30 نفر از همتایان عادی آنها، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و همگی پرسشنامههای نشانههای اختلال پانیک لیبوویتز، پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ را تکمیل نمودند. دادهها با روش تحلیل واریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی در مقایسه با همتایان عادی نمرات کمتری در راهبرد باز ارزیابی شناختی (p<0. 05)، و نمرات بالاتری در راهبرد سرکوبی هیجانی (p<0. 05) و نیز در همه حوزههای طرحوارههای ناسازگار اولیه (p<0. 05) کسب نمودند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، آموزش شیوههای تنظیم هیجانی به عموم مردم و همچنین مداخلات معطوف به درمان طرحوارههای ناسازگار اولیه میتواند نقش موثری در پیشگیری از اختلالات اضطرابی، بویژه اختلالا وحشت زدگی داشته باشد.
Introduction: Characterized by recurrent unexpected attacks, panic disorder refers to one of the anxiety disorders, reaching its peak within a few minutes and being associated with various physical and cognitive symptoms like problems in emotional processing and information processing. The present research was carried out aiming at comparing emotion regulation strategies and early maladaptive schemas in individuals with and without panic disorder. Method: To perform this causal-comparative study, 30 individuals with panic disorder referring to the psychiatric treatment centers of the city of Gorgan (Iran) and 30 of their normal counterparts were selected by purposive sampling method and they completed The Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS), The Emotion Regulation Questionnaire (ERQ) , and The Yang Early Maladaptive Schemas Questionnaire (YEMSQ).Data were analyzed with multivariate analysis of variance (MANOVA) by SPSS software. Results: According to the findings, compared to their normal counterparts, individuals with panic disorder showed lower scores in the cognitive reappraisal strategy (P Conclusion: Given the present findings, training emotional regulation methods for the public as well as interventions aimed at treating early maladaptive schemas may play an effective role in preventing anxiety disorders, particularly panic disorders.