Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر، تسهیل یادگیری درس«برگی از تاریخ زمین» کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی است. این پژوهشاز نوع کیفی با رویکرد درس پژوهی مشارکتی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 12 دانشآموز دختر پایه پنجم دبستانباران شهرستان جوانرود ( روستا زلان) در استان کرمانشاه هستند. داده های این پژوهش به کمک مصاحبه نیمه ساختارمند و مشاهدهتوسط اعضای تیم درس پژوهی در دو مرحله، نقد، بررسی و جمع آوری گردید تا دادهها به اشباع نظری برسند.اعضای تیم در دومرحله در قالب دو تدریس اوّل و دوم به بررسی طرح درس و اجرای آن پرداختند. در ابتدای کار اعضای گروه ، درس برگی ازتاریخ زمین را انتخاب نمودند و در طیّ جلسات متعدّد به ارزیابی طرح درس اوّلیّه و اجرای آن پرداختند، سپس با توجّه به نقد تدریساوّل به تبیین طرح درس دوم و اجرای آن اقدام نمودند. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها توسط کدگذاری های باز، محوری و انتخابیانجام شد. 122 کدباز حاصل شد که در مرحلةدوم پس از حذف و ادغام این کدها، 15 کد محوری حاصل و در نهایت با دسته بندیکدهای محوری در مقوله های کلی تر 3 کد گزینشی با عنوان های: مدیریت فضا و ابزار آموزشی، دانش پداگوژی، مهارت هایروانشناختی حاصل شد.نتایج حاصل از کدگذاری های باز و دسته بندی آنها در کدهای محوری نشان داد، عوامل مختلفی چون :روش تدریس فعّال، مشارکت و تعامل، ،مهارت برقراری ارتباط، ، خلاقیّت و نوآوری و ...در تسهیل یادگیری درس تاثیر گذارهستند.
Using a collaborative approach, this qualitative research aimed to facilitate the learningof the history of the earth in the fifth grade of elementary science with a lesson study approach. Thestatistical population of the present study included 12 female students of the fifth grade of BaranPrimary School, Javanroud City, Zelan Village, Kermanshah Province. The data were collected throughsemi-structured interview and observation made by the members of the research team in two stages toreach theoretical saturation. The team reviewed the lesson plan and its implementation in two stages inthe form of the first and second teaching sessions. At the beginning of the work, the members of thegroup chose a lesson from the history of the earth and evaluated the initial lesson plan and itsimplementation during several meetings. According to the evaluation of the first teaching, theyexplained the plan for the second lesson and implemented it. The process of data analysis was done byopen coding, axial coding and selective coding schemes. 122 open codes were obtained, and the secondstage after removing and merging, the codes resulted in 15 main codes and finally by categorizing themain codes in more general categories, 3 selective codes of space management and educational tools,knowledge of pedagogy and psychological skills were obtained. The results of open coding and theirclassification in core codes showed various factors such as active teaching method, participation andinteraction, communication skills, creativity and innovation. They are effective in facilitating the learningof a lesson on the history of the earth.