Abstract:
سلامت معنوی شکلی از تجربه معنوی انسان در دو چشم انداز مختلف است: الف ـ چشم انداز سلامت مذهبی که بر چگونگی درک افراد از سلامتی در زندگی معنویشان، هنگامی که با قدرتی بالاتر ارتباط دارند، متمرکز است،ب ـ چشم انداز سلامت وجودی که بر نگرانیهای اجتماعی و روانی افراد متمرکز است. اصطلاح سلامت معنوی که نخستین بار در سال 1971م. توسط دیوید اومبِرگ تحت عنوان بهزیستی معنوی وضع شد، بیش از همه بر بهزیستی شخصی فرد و ارتباط با خدای او تأکید دارد. این دو بعد در عین منفک بودن با هم تعامل و همپوشانی دارند و در مقابل،اضرار یعنی آنچه که موجب ضرر است و ممکن است علامت فقدان سلامت معنوی باشد، هدف از این پژوهش تبیین دورنمای وضعیت سلامت معنوی ، به خصوص درجوامع علمی و فرهنگی و قشر فرهیخته ی جامعه و به معنی اخص آن در بین افراد دانشگاهی متاثر از اضرار به غیر است.در این تحقیق علاوه بر مطالعات کتابخانه ای مرتبط ، مطالعه ی میدانی با استفاده از پرسشنامه پایش شده انجام گرفته است و بر اساس یافته ها ، حجم قابل توجه مراودات روزمره و سرعت بالای تبادل اطلاعات و کنشها و نیز مدرن تر و فراوانتر شدن ابزارهای در دسترس بشر (اعم از ملموس و مجازی) بستر آسیبرسانی به افراد جامعه، برای کسانی که به نوعی دارای انگیزه اضرار به غیر هستند را بیش تر از پیش فراهم کرده و نیز بر اساس نتایج آزمون میدانی اضرار به غیر ارتباط معنا داری با سلامت معنوی جامعه دارد.
Spiritual health is a form of spiritual experience of man in two different perspectives: Spiritual health is a form of spiritual experience of man in two different perspectives:A. Religious Health Outlook focuses on how people perceive health in their spiritual lives when they are more powerful.B Expected health perspective that focuses on people's social and mental concerns.The term mental health was first introduced in 1971. Named by David O'Memberg under the name of spiritual well-being, he emphasizes the individual's well-being and his relationship with God.These two dimensions are interacting and overlapping in the same way, and on the contrary, harm is what is harmful and may be a sign of the lack of spiritual healthThe purpose of this research is to explain the prospects of the state of spiritual health, especially in the scientific and cultural communities and the highly educated stratum of society, and in particular among university students affected by harm to others.In addition to relevant library studies, field study was conducted using a questionnaire. Based on the findings, significant volume of daily routine and the speed of exchange of information and actions, as well as more modern and more abundant tools available Human beings (both tangible and virtual) provide a community of people who are more vulnerable to harm than others, and also according to the results of the field test, the harm is unrelated to the spiritual health of the community.