Abstract:
مقدمه:در این پژوهش هدف تعیین تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس و امیدبه زندگی همراه مولفه های آن بیماران قلبی-عروقی بود.روش :پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر،شامل کلیه بیماران قلبی-عروقی مراجعه کننده به بیمارستان قلبی شهید رجایی و بیمارستان شریعتی شهرستان کرج در سال 1398 بوده است.حجم نمونه 40 نفر از بیماران قلبی-عروقی که به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی(به تعداد مساوی)در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند.سپس به منظور ارزیابی استرس از آزمون Dass-21 وامید به زندگی از پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر، استفاده گردیده است.در مرحله بعد جلسات ذهن آگاهی درقالب 10 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه گردید.پس از پایان آموزش نیز بار دیگرآزمونهای استرس ،امید به زندگی برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 22 پردازش شد.نتایج :نتایج حاصل از یافته های تحلیل کواریانس تک متغیره، نشان دادند که از نظر استرس وامید به زندگی و مولفه های آن در مرحله پس آزمون بین گروه ها تفاوت معناداری دیده میشود. بدین ترتیب تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند و می توان گفت آموزش ذهن آگاهی در کاهش استرس،بهبود امید به زندگی و هر دو مولقه امید در بیماران قلبی-عروقی موثر بوده است.نتیجه گیری:بنابراین ذهن آگاهی می تواند وضعیت بیماران قلبی-عروقی را در زمینه های استرس، امید به زندگی و مولفه های آن را بهبود بخشد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of mindfulness on stress and Hope in cardiovascular patients. According to the purpose, this study is applied. In this study which was a Quasi-Experimental with per-test, post-test with the control group, the sample group was selected by available sampling method from all cardiovascular patients referred to Shahid Rajaei Heart Hospital and Shariati Hospital in Karaj. Therefore, 40 cardiovascular patients were chosen randomly and assigned to Experimental and control groups. To assess the severity of Stress, Dass-21 test was used and Hope was measured by Snyder Hope Questionnaire. The experimental group received 10 90-minute mindfulness training sessions. After training, Dass-21, Oxford OHI and Snyder Hope were used again for both experimental and control groups. Data were analyzed by SPSS 22 and the results of ANCOVA for stress and Hope and MANCOVA for Hope components showed that There was a significant difference between groups regarding stress and Hope and its components. The results showed that mindfulness training has been effective in reducing stress, and improving Hope and all its components in cardiovascular patients. Therefore, Mindfulness can improve cardiovascular Patients stress and Hope.