Abstract:
مقدمه و هدف: کیفیت زندگی در مدرسه مفهومی است که بر جنبههای رسمی و غیررسمی مدرسه تأثیر میگذارد و تحت تأثیر عوامل فردی، اجتماع، تجارب افراد و روابط با همسالان قرار دارد، بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش احساس انسجام روانی و تجارب معنوی در پیشبینی کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان بود.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایه نهم متوسطه اول آموزشوپرورش ناحیه دو کرج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که نمونهای به تعداد 291 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای احساس انسجام روانی آنتونسکی (1987)، تجارب معنوی آندروود و ترسی (۲۰۰۲) و کیفیت زندگی در مدرسه بورک و اسمیت (1989) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی بین احساس انسجام روانی(616/0=r) و تجارب معنوی(516/0=r) با کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان مثبت و معنیداری بود(۰۱/0>p)، همچنین مؤلفههای احساس انسجام روانی و تجارب معنوی، توانایی پیشبینی کیفیت زندگی در مدرسه دانش آموزان را داشتند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت تقویت و توجه بیشتر به احساس انسجام روانی و تجارب معنوی در دانش آموزان، موجب بهبود و افزایش کیفیت زندگی در مدرسه خواهد شد.
Background & Aim: quality of life in school is a concept that affects the formal and informal aspects of school and is influenced by individual factors, society, people's experiences and relationships with peers, so the purpose of this study is to investigate the role of psychological coherence and spiritual experiences in predicting the quality of life in the school was students.Methods: The current research was descriptive-correlational. The statistical population of the research included all ninth-grade male and female students of the first secondary school in Karaj District in the academic year of 2021-2022, and a sample of 291 people was selected based on the Karajsi and Morgan table, using available sampling method; SPSS version 22 software and Pearson's correlation coefficient test and multiple linear regression were used for data analysis.Findings: The results showed that the correlation between the feeling of psychological coherence (r=0.616) and spiritual experiences (r=0.516) with the quality of life in the school of students was positive and significant (pConclusion: According to the results of the research, it can be said that strengthening and paying more attention to the sense of psychological coherence and spiritual experiences in students will improve and increase the quality of life in school.