Abstract:
تعیین مجازات عادلانه، مستلزم در نظر گرفتن تمام عوامل تأثیرگذار بر ارادهی بزهکار است. یکی از این عوامل، ممکن است سوءمزاج حاد باشد، زیرا احتمال دارد به تزلزل اراده منجر شود و بیمار را به سمت ارتکاب جرم سوق دهد. در مقاله پیشرو ـ که به روش توصیفی تحلیلی تدوین شدهاست ـ با بررسی آیات نورانی قرآن این نتیجه حاصل میشود که خداوند صرفاً به تشریع میزان کیفر نپرداخته است بلکه در بسیاری از موارد با توجه به ملاکهای عقلایی، کمیت و کیفیت مجازات را به صورت کلی بیان نموده است تا بر حسب شرایط، اوضاع و احوال مجرمین در زمانهای مختلف بتوان مجازات متناسب را تعیین کرد. از این رو میتوان گفت توجه به مزاج مجرمین در تعیین و اجرای مجازات، در نزدیک شدن جامعهی اسلامی به عدالت کیفری و بازگشت مجرم به ذات و فطرت حقیقی خود تأثیر بسزایی دارد.
Determining a just punishment requires taking into account all the factors that affect the will of the offender. One of these factors may be acute malaise, as it is likely to cause willpower to falter and lead the patient to commit a crime. In the present article, which has been compiled in a descriptive-analytical method, by examining the luminous verses of the Qur'an, it is concluded that God has not only legislated the amount of punishment, but in many cases, according to rational criteria, the quantity and quality of punishment in general. Has been done to determine the appropriate punishment according to the circumstances, circumstances and circumstances of the perpetrators at different times. Therefore, it can be said that paying attention to the temperament of criminals in determining and executing punishment has a great effect on the approach of Islamic society to criminal justice and the return of criminals to their true nature.