Abstract:
هدف این مطالعه، تأثیر تقویت مهارتهای رشد زبان، بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان نارساخوان شهر کرمان بود. روش تحقیق حاضر، نیمهآزمایشی با طرح چند گروهی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماریدانشآموزان نارساخوان شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به مرکز مشاوره مراجعه میکردند. از این تعداد30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. سپس مداخلات آموزشی تقویت رشد زبان برای گروههای آزمایشی طی 12 جلسۀ 45 دقیقهای اجرا گردید. از هر دو گروه، پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد روشهای تقویت رشد زبان در مولفههای واجشناسی، رمزگشایی و شناخت کلمه، بهبود بلاغت و روانی کلام، بهبود درک مطلب و بهبود دستخط و املا نویسی موثر بوده است اما در مؤلفۀ تولید و خواندن حروف الفبا تاثیری نداشته است. به طور کلی، نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر نشانگر اثربخشی تقویت رشد زبان در کودکان نارساخوان می باشد و میتوان از مطالب مطرح شده در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بهره گرفت.
The aim of this study was to evaluate the effect of strengthening language development skills on improving reading disability of dyslexic students in Kerman. The design of the quasi-experimental study was multi-group pretest-posttest with control group. The statistical population was dyslexic students in Kerman in the academic year 2018-19. These 30 people were randomly selected among participants who attended the counseling center. We placed them in an experimental group and a control group, then educational interventions to strengthen language development for experimental groups was performed in 12 sessions of 45 minutes. Pre and post-tests were performed in both groups. The results showed that language development enhancement methods had an effect on the phonology, decoding, word recognition, improving rhetoric and speech fluency, comprehension, handwriting and spelling, but it does not play a role in producing and reading letters. In general, the results indicate the effectiveness of language enhancement in dyslexic children and they can be used to improve their reading performance.
Machine summary:
com چکيده هدف اين مطالعه ، تأثير تقويت مهارت هاي رشد زبان ، بر بهبود نارساخواني دانش آموزان نارساخوان شهر کرمان بود.
نتايج نشان داد روش هاي تقويت رشد زبان در مولفه هاي واج شناسي، رمزگشايي و شناخت کلمه ، بهبود بلاغت و رواني کلام ، بهبود درک مطلب و بهبود دست خط و املا نويسي موثر بوده است اما در مؤلفۀ توليد و خواندن حروف الفبا تاثيري نداشته است .
به طور کلي، نتايج به دست آمده در مطالعه حاضر نشانگر اثربخشي تقويت رشد زبان در کودکان نارساخوان مي باشد و ميتوان از مطالب مطرح شده در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخواني بهره گرفت .
Razavi, Abdul Hamid et al) دريافتند که بهترين پيش بينيکننده تفاوت هاي فردي در زمينه فهم و درک خواندن ، هوش کلامي کودکان ميباشد که ناشي از رشد زبان ايشان است .
تحليل انکوا در متن مانکوا متغير مهارت واج شناسي (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه چهارم : تقويت رشد زبان ، موجب بهبود مهارت بلاغت و رواني کلام دانش آموزان نارساخوان خواهد شد.
تحليل کواريانس در متن مانکوا متغير مهارت واج شناسي (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه پنجم : تقويت رشد زبان ، موجب بهبود مهارت درک مطلب دانش آموزان نارساخوان خواهد شد.
به طور کلي نتايج به دست آمده در مطالعه حاضر، نشانگر اثربخشي تقويت رشد زبان در کودکان نارساخوان است وميتوان از مطالب مطرح شده ، در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخواني بهره گرفت .