Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی میزان تاکید کتب درسی پایه دوم ابتدایی بر مفهوم تخیل صورت گرفته است. روش تحقیق پژوهش حاضر، تحلیل محتوای مقولهای است که به روش کل شماری انجام گرفته استو جامعه آماری شامل کلیه کتب پایه دوم ابتدایی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این طرح، چک لیست سنجش مؤلفههای تخیل محقق ساخته و واحد تحلیل، مضمون میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها باشاخصهای آمار توصیفی وآزمون خی دو انجام شد. نتایج حاصل نشان دادکه از میان مؤلفههای تخیل، بازنمایی تصورات بیشترین فراوانی و مؤلفه ناآشنا کردن مفاهیم آشنا کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند همچنین نتایح آزمون خی دوبا اطمینان 95% نشان دادکه بین کتب درسی پایه دوم ابتدایی از نظر میزان توجه به مفهوم تخیل تفاوت معنیداری وجود دارد. بر اساس این نتایج، لزوم بازنگری در کتب درسی بهویژه در کتاب آموزش قرآن، فارسی و علوم تجربی در جهت توجه به مولفههای توانایی همانندسازی، پیشبینی و ناآشنا کردن مفاهیم ضروری به نظرمیرسد.
This research has been done with the aim of investigating the emphasis of second grade textbooks on the concept of imagination. The research method of the present study is the analysis of the content of the category, which was carried out using the total number method, and the statistical population includes all the books of the second grade. The tool for collecting information in this project is the checklist for measuring the components of the researcher's imagination and the unit of analysis is the subject. Data analysis was done using descriptive statistics and chi-square test. The results showed that among the components of imagination, the representation of ideas has the most frequency and the component of unfamiliarizing familiar concepts has the least frequency. Also, the results of the chi-square test showed 95% confidence that between the second grade textbooks in terms of the amount of attention to the concept of imagination There is a significant difference. Based on these results, it seems necessary to revise the textbooks, especially in the Quran, Farsi, and experimental sciences, in order to pay attention to the components of the ability to identify, predict, and make concepts unfamiliar.
Machine summary:
نتایج حاصل نشان دادکه از میان مؤلفههای تخیل، بازنمایی تصورات بیشترین فراوانی و مؤلفه ناآشنا کردن مفاهیم آشنا کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند همچنین نتایح آزمون خی دوبا اطمینان 95% نشان دادکه بین کتب درسی پایه دوم ابتدایی از نظر میزان توجه به مفهوم تخیل تفاوت معنیداری وجود دارد.
بر اساس این نتایج، لزوم بازنگری در کتب درسی بهویژه در کتاب آموزش قرآن، فارسی و علوم تجربی در جهت توجه به مولفههای توانایی همانندسازی، پیشبینی و ناآشنا کردن مفاهیم ضروری به نظرمیرسد Journal of Research in Elementary Education Volume 4, Issue 7, Spring and Summer 2022, Pages:61 -70 examine of amount emphasis of second grade primary school’s books on the imagination saeid ansari MA Student of Curriculum Development, Bu Ali Sina University,Hamedan, Iran {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدمه در نظامهای آموزشی متمرکز مانند نظام آموزشی ایران، محتوای کتتب درسی به عنوان یکی از عناصر اصلی برنامه درسی، نقش غیرقابل انکاری در کیفیت یادگیری دانشآموزان دارد؛ به طوریکه میتوان گفت فرایندیاددهی-یادگیری بر اساس محتوای کتب درسی و شایستگیهای مطرح شده در آنها شکل میگیرد.
همچنین درمجموع 9 مصداق یا 88/0 درصد بر توانایی ناآشنا کردن مفاهیم آشنا در کتب درسی پایه دوم ابتدایی تأکید شده است که بهطور میانگین در هر کتاب 5/1 مصداق که مساوی با 15/0 درصد است.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش تحلیل کتب درسی پایه دوم ابتدایی ازنظر میزان تأکید بر مفهوم تخیل است.