Abstract:
گسترش اینترنت و تأثیر انکارناپذیر آن بر جامعه، به عنوان اصلی ترین رسانۀ نوین ارتباطی نقشی اساسی در تعاملات اجتماعی دارد. هدف این پژوهش، وابستگی دانش آموزان به اینترنت ناشی از ارتباط با همسالان است.این پژوهش با تأکید بر نظریه وابستگی به اینترنت و رویکرد جامعه پذیری همسالان انجام شده است.از منظر روش شناسی رویکرد کمی مبتنی بر پیمایش، در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه نواحی 2 و 3 آموزش و پرورش شهر مشهد، مبتنی بر فرمول کوکران تعداد 396 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی و پرسشنامه استاندارد شده استفاده شده است.میزان آلفای کل برابر با 863/0 و میزان روایی همگرایی برابر با 650/0 بهدستآمده است.نتایج نشان داد که وضعیت میانگین متغیرهای تحقیق در حد متوسط و برخی از ابعاد آن در حد متوسط به پایین بوده استبین فرضیه اصلی ارتباط با همسالان با میزان وابستگی به اینترنت 484/0 رابطه معنادار با شدت متوسط و بین فرضیههای فرعی با متغیر وابسته رابطه معناداری با شدت کم به دست آمده است. با توجه به بتای رگرسیون، مولفه های نوع و کیفیت رابطه در سطح خطای کوچکتر از 05/0 رابطهای معنادار با متغیر وابسته داشتهاند و متغیر مستقل و ابعاد آن در حدود 3/39 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند.در نتیجه ارتباط با همسالان، با تأکید بر نوع روابط و کیفیت آن، میتواند به تقویت وابستگی به اینترنت منجربه شود
The expansion of the Internet and its undeniable impact on society, as the main new communication medium, has a fundamental role in social interactions. The purpose of this research is the dependence of students on the Internet caused by communication with their peers. This research was done with an emphasis on the theory of dependence on the Internet and the approach of peer socialization. 396 people have been selected as the sample size in the secondary schools of the 2nd and 3rd education districts of Mashhad, based on the Cochran formula. Random multi-stage cluster sampling and standardized questionnaire were used. The total alpha level was equal to 0.863 and the convergence validity level was equal to 0.650. The results showed that the average status of the research variables was moderate and some Its dimensions are moderate to low. The main hypothesis of communication with peers with the level of dependence on the Internet is 0.484. A significant relationship with moderate intensity is obtained between the sub-hypotheses with the dependent variable and a significant relationship with low intensity. According to the regression beta, the relationship type and quality components have a significant relationship with the dependent variable at an error level of less than 0.05, and the independent variable and its dimensions have explained about 39.3% of the changes in the dependent variable. As a result, communication with peers, with an emphasis on the type of relationships and its quality, can lead to the strengthening of dependence on the Internet, therefore