Abstract:
با افزایش موج دانشجویی در چند دهه گذشته شاهد ظهور و بروز سبک زندگی منحصر به فردی حول چنین موجودیتی در جامعه بودهایم که پژوهش حاضر حول بُعد حجاب آن متمرکز شده است. با توجه به نقش پررنگ دانشجویان در تغییرات اجتماعی و از سوی دیگر پروبلماتیکشدن حجاب در جهان زیست جامعه ایرانی، موضوع حاضر موضوعیت مییابد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان ایرانی هستند و نمونهای به حجم ۳۸۴ نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که جهت سنجش کم و کیف حجاب نزد دانشجویان از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. در این پژوهش اطلاعات پردازش و از طریق برنامه آماری SPSS تحلیل شده است. کاهشیبودن التزام به حجاب، شخصیشدن، معنیشناسی خنثی (گاهی مثبت از بدحجابی) در کنار تقویت نگاه غیردینی و عرفی به حجاب مهمترین تغییرات عمدهای است که در پژوهش حاضر استنتاج شده است. همسو با چنین تغییراتی راهبردهایی در عرصههای سیاستگذاری، خانواده، مراکز تربیتی و اقتصادِ حجاب ارائه شدهاند.
With wave after wave of students entering universities in a few past decades, we have been witnessing the advent of a unique lifestyle revolving around the entity of studentship, of whose aspects the present study has focused on hijab. The topic assumes significance given the students’ conspicuous role in social change and problematization of hijab in the life-world of Iranian society. The statistical population of the study consists of Iranian students, and a sample of 384 individuals has been selected. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire for measuring hijab among students both quantitatively and qualitatively. In this study, data have been processed and analyzed through SPSS. The declining trend of adherence to hijab, personalization, and neutral semantics of hijab, or sometimes, semantics of hijab that shows a positive attitude towards lax hijab, alongside the amplification of non-religious and secular attitudes towards hijab are the major changes extracted from the present study. Aligned with such changes, some strategies have been offered in the areas of policy-making, family, education centers, and the economy of hijab.
Machine summary:
نباید از این نکته غافل شد که ناموفقبودن در مسئله حجاب، وارد عرصه انواع پوششهای دیگر مردانه و زنانه و هنجارهای معطوف به آن نیز خواهد شد که وضعیت نامطلوب حجاب در جامعه فعلی، بیانگر ورود سبک زندگی غربی در انواع گونههای پوشش و گروههای اجتماعی بهویژه جوانان دانشجو شده است.
با این اوصاف، زندگی دانشجویی که میتوان آن را به فضاهای مشخصی از قبیل خوابگاه و همه مختصات ساختاری، فرهنگی، روانی آن؛ کلاسها، اساتید، رابطه زندگی دانشجویی و خانواده، زیستن در غربت، گروههای دانشجویی و دوستان تقسیمبندی کرد، نقش اساسی در شکل دادن به هویت حرفهای دانشجویان دارد (حیدری و رضایی ۱۳۹۱، ۵) و روشی بر مبنای الگوهای رفتاری قابل شناخت تعریف میشود که این الگوها از تأثیر متقابل بین ویژگیهای یک فرد با مداخلات و شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی به دست میآید (عباسپور و همکاران ۱۴۰۱، ۱۱۶) با توجه به آنکه حجاب بهمنزله مقولة امنیت فرهنگی در جامعه امروزی شناخته میشود و در ابعاد مختلف نیز تأثیرگذار است بیشک شناخت وضعیت و سنجش آن در دانشجویان، بازگوکننده برخی مؤلفههای سبک زندگی دانشجویی همچون فعالیتهای عبادی، سیاسی و همچنین مدگرایی و مدیریت بدن این جامعه مهم اجتماعی است.
در جدول پایین، بهطور مختصر به برخی از این نظرات پرداخته میشود: 1 آبیار، زهرا و همکاران، چالشهای نظری حجاب در ایران پسا انقلاب: تحلیلی بر رویکردهای موجود از حجاب و عفاف، نشریه اسلام و علوم اجتماعی، شماره ۲۳، بهار و تابستان ۱۳۹۹؛ ترکاشوند، امیر، حجاب شرعی در عصر پیامبر، تهران، بعثت، ۱۳۸۹؛ مرنیسی، فاطمه، زنان پردهنشین و نخبگان جوشنپوش، ترجمه ملیحه مغازهای، تهران، نشر نی، ۱۳۹۰؛ مهریزی، مهدی، نواندیشی دینی و مسئله زن، قم، صحیفه خرد، ۱۳۸۹؛ و ...