Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر بر منبع کنترل و احساس انسجام در دانشآموزان دختر پایه ششم ناحیه 2 یزد انجام گرفت. این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری متشکل در این پژوهش کلیه ی دانشآموزان دختر پایهی ششم ناحیهی 2 استان یزد بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای استاندارد منبع کنترل راتر (1966) و احساس انسجام فلنسبورگ (2006) پاسخ دادند. آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای دوروز در هفته به دانشآموزان دختر ارائه شد. ولی گروه گواه هیچگونه مداخله ای را در طول مدت آزمایش دریافت نکرد. در پایان نیز دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در سطح معنیداری 01/ 0 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر (تکنولوژی های آموزشی) بر احساس انسجام، درک پذیری، توانایی مدیریت و معناداری دانشآموزان تاثیر مثبت دارد.همچنین آموزش با استفاده از کامپیوتر موجب درونی شدن منبع کنترل شده است.
The present study aimed to investigate the impact of computer-based mathematic instruction on locus of control and sense of coherence among female sixth-grade students in District 2 of Yazd. This research was conducted using a quantitative approach and a semi-experimental design, employing a pretest-posttest control group. The target population consisted of all female sixth-grade students in District 2 of Yazd, from which a sample of 40 participants was selected using convenience sampling and randomly assigned to the control and experimental groups. The participants completed the Rotter's Locus of Control Scale (1966) and the Sense of Coherence Scale (2006). Computer-based mathematics instruction was provided to the experimental group for 8 sessions of 45 minutes each, twice a week. However, the control group did not receive any intervention during the course of the experiment. Finally, the research data were analyzed using analysis of covariance at a significant level of 0.01. The results indicated that computer-based mathematics instruction (educational technologies) has a positive impact on sense of coherence, comprehensibility, manageability, and meaningfulness among students. Additionally, computer-based instruction led to internalization of locus of control.
Machine summary:
نتایج نشان داد که آموزش ریاضی، با استفاده از رایانه (تکنولوژیهای آموزشی) بر احساس انسجام، درک پذیری وتوانایی مدیریت دانشآموزان تاثیر معناداری دارد؛ همچنین، آموزش با استفاده از رایانه، موجب درونی شدن منبع کنترل شده است.
دانشآموزانی که دارای منبع کنترل درونی هستند، چنانچه در درسی نمرۀ پایینی بیاورند، علت را در خود جستجو میکنند و ممکن است بگویند، که این درس را خوب مطالعه نکردم و دانشآموزانی که منبع کنترل آنها بیرونی است، علت پایین بودن نمرهشان را اخلاق معلم و اقبال بد میدانند (پورقاز و رحیمی، 1393)؛ بنابراین، با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر منبع کنترل، بهصورت غیرمستقیم میتوان موفقیت تحصیلی دانشآموزان را ارتقا داد.
جلسات آموزش ریاضی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد منبع کنترل و پرسشنامۀ احساس انسجام استفاده شد و نتایج هریک بهطور جداگانه بررسی و تجزیه و تحلیل شد.
و در نهایت نتایج جدول شمارۀ 6 نشان میدهد، که نتیجۀ تحلیل کواریانس یکطرفه، بین آموزش ریاضی با استفاده از رایانه (تکنولوژیهای آموزشی) و منبع کنترل و احساس انسجام در جدول ارائه شده است.
براساس این جدول، در ردیف گروه و سطح اطمینان 95/0 و سطح خطای 05/0 و بر مبنای آموزش ریاضی با استفاده از رایانه (تکنولوژیهای آموزشی) برای منبع کنترل (001/0 = Sig.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف آموزش ریاضی با استفاده از رایانه (تکنولوژیهای آموزشی) بر منبع کنترل و احساس انسجام دانشآموزان دختر پایۀ ششم ناحیۀ دو یزد انجام شد.
نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تأثیر آموزش ریاضی با استفاده از رایانه (تکنولوژیهای آموزشی) در افزایش میزان منبع کنترل و احساس انسجام پذیرفته میشود.