Abstract:
امروزه توسعۀ مهارت کارکنان در کارایی سازمانی حائز اهمیت است و بههمیندلیل، برای بالندگی فردی و سازمانی، تمرکز بر روی آموزش و توسعۀ تخصص کارکنان ضروری است. بهاینمنظور، اهداف سازمانی باید اغلب بهگونهای تعیین شوند که انگیزۀ کارکنان را درراستای کارکردهای آموزشی آنان ارتقا دهد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنیبر بهبود کیفیت زندگی کاری بر ادراک کارکنان از اثربخشی آموزشهای سازمانی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ کارکنان یک کارخانۀ تولید مواد غذایی در بروجن در بهار و تابستان 1397 میشود که از میان آنها 30 نفر براساس شیوۀ نمونهگیری تصادفی درقالب دو گروه آزمایش و کنترل در مطالعه شرکت یافتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ ادراک اثربخشی آموزشهای سازمان بود. دادههای بهدستآمده ازطریق روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS 24 بررسی شد. نتایج بهدستآمده نشان داد ازطریق برنامۀ مداخلهای آموزش بهبود کیفیت زندگی کاری، ادراک کارکنان از اثربخشی آموزشهای سازمانی بهبود مییابد
Today, it is important to develop employee skills in relation to organizational efficiency. Therefore, to enhance individual and organizational effectiveness, it is necessary to focus on the training and improving employee expertise. The purpose of this study was to determine the effect of training based on quality of work life improvement on employee perceived organizational training effectiveness. The statistical population included all employees of a Food production factory in Borujen in the spring and summer of 2018, from which, 30 subjects were randomly selected and assigned to two groups of experimental and control. The data gathering tool included researcher-made questionnaire on perceived training effectiveness. Data were analyzed using repetitive measures analysis of variance, using SPSS24 software. Results showed that the improving quality of work life training program was effective in perceived organizational training effectiveness.