Abstract:
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مجازی با استفاده از طراحی آموزشی ﭼﻬﺎرﻣﺆﻟﻔﻪای (4C/ID) ون مرینبوئر در علوم با استفاده از روش چندرسانهای بر بار شناختی، یادگیری، و انگیزۀ تحصیلی بود. روش پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بههمراه گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی دبستانهای دخترانۀ شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آنها 64 دانشآموز بهروش خوشهای چندمرحلهای و درون آخرین خوشه بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش با استفاده از چندرسانهای پژوهشگرساختۀ مبتنیبر الگوی ﭼﻬﺎرﻣﺆﻟﻔﻪای (4C/ID) ون مرینبوئر و گروه کنترل بهروش سنّتی توسط معلم آموزش دیدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای بار شناختی پاس و انگیزۀ تحصیلی هارتر، آزمون پژوهشگرساختۀ یادگیری علوم بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش اندازهگیری مکرر است. یافتهها نشان میدهند دانشآموزانی که در معرض آموزش مجازی بهروش چندرسانهای طراحیشده مبتنیبر الگوی ﭼﻬﺎرﻣﺆﻟﻔﻪای (4C/ID) ون مرینبوئر قرار گرفتند، نسبت به آن دسته از دانشآموزانی که بهروش سنّتی آموزش دیدند، در میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی افزایش و برحسب بار شناختی کاهش نشان میدهند. نتیجه گرفته میشود که میتوان از آموزش چندرسانهای مبتنیبر الگوی ﭼﻬﺎرﻣﺆﻟﻔﻪای (4C/ID) ون مرینبوئر برای افزایش یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان و بهبود شرایط آموزش از راه دور بهره برد.
The purpose of this research was to investigate the effect of the virtual instruction using van Merrienboer’s four-components instructional design (4C/ID) in science using multimedia method on the cognitive load, learning, and academic motivation. The research method was experimental of the pre-test and post-test kind with a control group. The statistical population included all the sixth-grade girl students of primary schools in the city of Kerman in the academic year 1398-1399. Among them 64 students were recruited via multi-stage cluster sampling method and within the last cluster using simple random sampling method and then placed into two control and experimental groups. The experimental group was instructed by researcher’s prepared multimedia based on van Merrienboer’s four-Component Instructional design (4C/ID) and the control group was instructed in the traditional way by the teacher. Data gathering instruments were included Pass’ Cognitive Load Questionnaire, researcher-made Science Learning Test, and Harter’s Academic Motivation Questionnaire. The data were analyzed using frequent measurement method. Results show that students who were exposed to the virtual multimedia using van Merrienboer’s four-component instructional design (4C/ID) model of instruction show an increase in learning and academic motivation and a reduction in terms of cognitive load in comparison to those students who had the traditional method of teaching. It is concluded that multi-media instruction based on van Merrienboer’s four-component instructional design (4C/ID) could be used in order to increase students’ learning and academic motivation and it can also be used to enhance long distance education conditions.