Abstract:
هدف پژوهش حاضر؛ ارزیابی نقش کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران در شهرخرمآباد میباشد. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی است. دادههای مورد نیاز با استفاده از شیوه کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شده است. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان و کارشناسان تایید گردید. جامعه آماری مورد مطالعه شامل گردشگرانی است که در سال 1399 از شهر خرمآباد دیدن کردند. با توجه به نامشخص بودن تعداد گردشگران وارد شده، حجم اقناع محقق 300 نفر انتخاب گردید که بهصورت تصادفی میان گردشگران توزیع گردید. جهت تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه آزمون توکی، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در نرمافزار SPSS استفاده شد. آزمون توکی کیفیت خدمات گردشگری (تصویر شناختی و تصویر منحصربهفرد) را به سه گروه تقسیم کرده است. نماگرهای معماری و جذابیتهای شهری، حملونقل و اطلاعرسانی، امکانات، محیط اجتماعی و محیطزیست در گروه کیفیت کم، جاذبههای تاریخی و فرهنگی با میانگین 08/3 در گروه متوسط و جاذبههای تاریخی و محلی در گروه کیفیت تصویر شناختی زیاد قرار گرفتهاند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که یک رابطه مستقیم و معناداری بین کیفیت خدمات و وفاداری گردشگران وجود دارد. نتایج تحلیل دادهها بر اساس معادلات ساختاری بیانگر این واقعیت است که مولفه تصویر شناختی، تصویر منحصر به فرد دارای نقش (اثر) مثبت و معنادار در وفاداری و تمایل به بازدید مجدد) میباشد.
The purpose of this study is to evaluate the role of quality of tourism services on loyalty and willingness of tourists to revisit the city of Khorramabad. This research is based on applied purpose and descriptive-analytical nature. The required data were collected using library and field method (questionnaire). The validity of the questionnaire was confirmed by specialists and experts. The statistical population of the study includes tourists who visited Khorramabad city in 1399. Due to the uncertainty of the number of tourists entering, the researcher persuasion volume was selected to be 300 people, which was randomly distributed among tourists. To analyze the data obtained from Tukey test questionnaire, Pearson correlation and structural equations were used in SPSS software. The Tukey test divides the quality of tourism services (cognitive imagery and unique imagery) into three groups. Architectural and urban attractions, transportation and information, facilities, social environment and environment are in the group of low quality, historical and cultural attractions with an average of 3.08 in the medium group and historical and local attractions are in the group of high cognitive quality. Pearson correlation coefficient showed that there is a direct and significant relationship between service quality and tourist loyalty. The results of data analysis based on structural equations indicate the fact that the cognitive image component, the unique image has a positive and significant role (effect) in loyalty and willingness to revisit).