Abstract:
تولد بهعنوان یکی از اسرارآمیزترین جنبههای پیدایش،از شاخصهای اصول و باورهای انسان است. انسانها با درج باورهای خود نسبت به زایش، اشتیاق به زندگی و تداوم آن ، از راه افسانهها، این باور را به آیندگان نیز انتقال دادهاند. در بسیاری از افسانههای عامیانه کهگیلویه و بویراحمد، تولد قهرمان یا زمینههای آن در برابر عملکردهای وی پس از تولد، از برجستگی بیشتری برخوردار است.هدف پژوهش حاضر بررسیو نشان دادن انواع تولدهای فراهنجار، فرایندهای خلاف معمول در بهدنیا آمدن قهرمان، مردن و دوباره زنده شدن به اشکال گوناگون،اعتقاد به جاودانگی و زیستن پس از مرگ در باور مردم کهگیلویه و بویراحمد است.در این دسته از افسانهها، تولد انواع و اقسامی دارد که به خاطر تفاوت و تنوع آنها، قابل تفکیک است. از نظر روساخت، هیچ تولدی ظاهرا شبیه تولد دیگر نیست اما در اساس، بنمایه و ژرف ساخت همهی آنها یکسان بوده و اگر تفاوتی وجود دارد در روساخت یا شکل ظاهری افسانه است. علاوه بر این نشان داده میشود که تولد غیرمعمول قهرمان در افسانههای جادویی نسبت به این عنصر در داستانهای غیر جادویی بیشتر بهچشم می-خورد. این پژوهش با بررسی عنصر تولد فراهنجار و انواع آن در افسانههای شفاهی - جادویی کهگیلویه و بویراحمد به شیوهی توصیفی-تحلیلی انجام شد. در این جستار نشان داده شد که تولد انواعی دارد که خود به زیرشاخههایی مانند انواع منشا تولد تقسیم میشود. واژگان کلیدی: افسانه پریان، کهگیلویه و بویراحمد، تولد فراهنجار، دگردیسی.
AbstractBirth, as one of the most mysterious aspects of creation, is one of the hallmarks of human principles and beliefs. Through myths, human beings have passed on their beliefs about procreation, longing for life and its continuation through myths. In many folk tales of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, the birth of the hero or its contexts is more prominent than his actions after birth. The hero, death and resurrection in various forms, the belief in immortality and life after death is believed by the people of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad. Are separable. In terms of superstructure, no birth is apparently similar to another birth, but basically, the foundation and depth of construction are all the same, and if there is a difference in superstructure or appearance, it is a myth. In addition, it is shown that the unusual birth of a hero in magical legends is more noticeable than this element in non-magical stories. This research was carried out by descriptive-analytical method by examining the element of normative birth and its types in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad oral-magical myths. In this study, it was shown that birth has types that are divided into sub-categories such as types of birth origin.Keywords: Afsaneh Parian, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Birth of Farahnjar, Metamorphosis.