Abstract:
در طول تاریخ بشر، اندیشه و باورهای خداپرستانه به عنوان بخشی از فرهنگ وجود داشته است و موجب ظهور جلوههای مختلفی از باورهای دینی گردیده است. در این میان، معماری به عنوان بستری برای این فرهنگها، باعث خلق بناهای مذهبی ویژهای شده است. یکی از بناهای مذهبی که ساختار کالبدی آن متاثر از دین بوده، پرستشگاه است. در این بین معابد صابئین از نمونههایی بسیار عجیبی است که از ابنیه اولیه آنها آثاری برجای نمانده ولی درمتون تاریخی از آنها به عنوان ساختمانهای اسرارآمیز نام برده شده که تاکنون درتحقیقی به صورت مجزا مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین هدف از این تحقیق کیفی، تبیین گونه-شناسی و ریشههای تنوع در ساختار کالبدی هیاکل این آیین است. این پژوهش در نظر دارد از بررسی شواهد و متون تاریخی به بررسی مبانی اعتقادی آیین صابئین حرانی متاثر در معماری معابد بپردازد و ساختار هیاکل و ارتباط ساختار با معنای پنهان معماری را تبیین نماید. نتایج نشان میدهد که در معماری دینی برای بیان باورهای ادیان از عناصر فضایی مختلف استفاده میشود و عنصری چون نماد و نشانه در قالب اثری هنری به عنوان پلی برای انتقال و القای مفاهیم اعتقادی به کار گرفته میشود.
Throughout human history, godly thoughts and beliefs exist as a part of culture and have caused the appearance of religious beliefs. In the meantime, architecture as a platform for these cultures has created special religious buildings. One of the religious buildings whose physical structure was influenced by religion is a place of worship. In the meantime, the Sabean temples are one of the very strange examples that no traces of their original buildings remain, but they are mentioned in historical texts as mysterious buildings that have not been investigated separately in research. Therefore, the purpose of this qualitative research is to explain the typology and the roots of diversity in the physical structure of the structures of this ritual. This research intends to examine the religious foundations of the Harran Sabian faith in the architecture of temples from the examination of historical evidence and texts and to explain the structure of the buildings and the relationship between the structure and the hidden meaning of the architecture. The results show that different spatial elements are used in religious architecture to express the beliefs of religions, and an element such as a symbol and a sign is used in the form of an artistic work as a bridge to convey and instill religious concepts.
Machine summary:
از آنجایی که یکی از جالبترین مسائل فرهنگی صابئین ، دین آنها و یکی از مهم ترین ویژگی دین آنها، ساخت هیکل هایی عجیب است که در عجایب نامه ها و کتب تاریخی از آنها به عنوان مکانی مرموز یاد شده است ، این پـژوهش سعی دارد علاوه بر گونه شناسی معماری این معابد، با توجه به بعد پنهان معماری ، به تاثیر دین و باورهای دینی در معابد و شاخصه های تنوع در ساختار این بناهای آیینی بپردازد.
٣. معماری معابد حرانیان در نظر حرانیان مهم ترین روحانیات ستارگان هفتگانه بود که در میـان آنهـا مـاه و خورشـید از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، چنانچه در بین النهرین دو مرکز ماه پرستی ، یکی اور در بین النهرین ســفلا (شــکل ٢و٣)، و دیگــری حــران در بــین النهــرین علیــا بــود (مجیــدزاده ،١٣٩٢: ج١/ ١٤١؛ ,١٢٤-١٢٣ :١٩٧٥ ,Postgate) و حدود سه هزار و ٢٠٠ سال پیش از میلاد در بابـل معبـدی به نام اله شمس و معبد دیگری به نام اله قمر بنا شده بوده است که در سنگ های کشف شـده ، به همین نام آمده اند و تاریخ نوشتن این سنگ هـا نزدیـک بـه زمـان حضـرت ابـراهیم اسـت (طباطبایی ، ج٧، ٢٣٦) این معابد چندین بار در زمان پادشـاهان بـابلی ماننـد آشـوربانی پـال و نبونعید مورد مرمت قرار گرفته بوده اند(٣٧ :٢٠١٣, Gadd).
مانند این هیکل در ساحل شهر صور نیز بوده ، همچنین صابیان معتقداند که بیت المقدس پیش از آنکه سلیمان آن را بنا کند هیکلی برای مریخ بوده و بتنی به نام تمـوز در آن قرار داشته است (دمشقی ، ١٣٨٢: ٦١، ابن خلدان ، بی تا/ ٣٥٦).