Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی صفات چهارگانه تاریک شخصیت بر اساس طرحوارههای هیجانی و سرشت و منش در دانشجویان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 17020 نفر بودند که حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 375 نفر برآورد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با نسخه دوم مقیاس طرحوارههای هیجانی (ESS-II، لیهی، 2012)، پرسشنامه سرشت و منش (TCQ، کلونینجر، 1994) و مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت (DTPTS، پلوف و همکاران، 2017) جمعآوری و با روش رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که طرحوارههای عدم درک، احساس گناه، سادهانگاری، فقدان کنترل، کرختی، عدم پذیرش، نشخوار فکری و احساس شرم و سرشتهای نوجویی، پاداش وابسته و پشتکار با صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنیدار و طرحوارههای فقدان ارزشیابی، منطقی بودن و اظهارگری ضعیف و و منشهای همکاری، خودراهبری و خودفراروی با صفات چهارگانه تاریک شخصیت آنان رابطه منفی و معنیدار داشتند (01/0>P). همچنین، طرحوارههای هیجانی و سرشت و منش بهطورمعنیداری توانستند 6/24 درصد از تغییرات صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان را تبیین نمایند (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برای کاهش صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان میتوان زمینه را برای تعدیل طرحوارههای هیجانی و سرشت و منش مرتبط با آن فراهم کرد.
The present research aimed to predict the dark tetrad personality traits based on emotional schemas and temperament and character in students. This study was a cross-sectional type of correlation. The research population was the students of the Islamic Azad University of Urmia branch in the academic years of 2019-20 with a number of 17020 people, which the sample size based on Krejcie and Morgan table estimated 375 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. Research data were collected by the emotional schemas scale II (ESS-II; Leahy, 2012), temperament and character questionnaire (TCQ; Cloninger, 1994), and dark tetrad personality traits scale (DTPTS; Plouffe et al., 2017) and analyzed by multiple regression with entering model method in SPSS software version 22. The findings showed that the schemas of lack of understanding, guilt, simplification, lack of control, numbness, rejection, rumination and shame and temperaments of innovations, dependent reward, and perseverance had a positive and significant relationship with dark tetrad personality traits in students and the schemas of the lake of evaluation, rationality and weak expression and characters of cooperation, self-direction and self-transgression had a negative and significant relationship with their dark tetrad personality traits (P