Abstract:
در سالهای اخیر، تفاخر و خودنمایی در شبکههای اجتماعی شیوع گستردهای داشته است. این پدیده، اغلب در شبکههای اجتماعی تصویرمحور نظیر اینستاگرام و بیشتر بهدست نوجوانان یا نسل شبکه بروز و ظهور یافته است. این نوشتار متکفل بررسی علل و عوامل گرایش به خودنمایی و فرایند آن و اپیدمیشدن این پدیده در گروه سنی نوجوانان در اینستاگرام است. روش تحقیق حاضر، توصیفی ـ تحلیلی با شیوۀ تحلیل «تئوری زمینهای» و «نظریهآزمایی» است. بهمنظور گردآوری دادهها علاوهبر مشاهدۀ مستمر رفتار هجده کاربر ازپیش تعیینشده در شبکۀ اجتماعی مذکور در بازه زمانی مشخص (هشت هفته)، از ابزار مصاحبه با دوازده کاربر دیگر نیز استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اولاً پدیدۀ خودنمایی و جلبتوجه مفرط، که بیماری شناخته میشود، ریشه در اختلال شخصیت نمایشی (هیستریونیک) دارد که علل زیستی ـ ژنتیکی آن چندان مشخص نیست؛ ثانیاً شیوع بالای آن بیشازهمه معلول اختلال در شیوههای فرزندپروری والدین، آموزش و تقلید است که بهمنظور فرامتغیرهای سپهر سایبر تشدید شده است؛ ثالثاً پدیدۀ خودنمایی مفرط در شبکههای اجتماعی، پدیدهای با ماهیت انسانی ـ اجتماعی است؛ بنابراین پیشگیری از این انحراف نیز باید با ماهیت و علل آن همسنخ و همجنس باشد.
Recently, boasting and showing off on social networks has spread widely. This phenomenon has often emerged in image-oriented social networks such as Instagram, primarily among teenagers or the network generation. This article deals with the causes and factors of the tendency to show off, its process, and the epidemic of this phenomenon in the age group of teenagers on Instagram. The current research method is a descriptive-analytical method with the analysis method of "contextual theory" and "experimental theory". To collect data and continue observing the behaviour of 18 predetermined users in the mentioned social network in a certain period (8 weeks), the tool of interviewing 12 other users has also been used. The findings of this research show that the phenomenon of showing off and attracting excessive attention, known as a disease, has its roots in histrionic personality disorder, the biological-genetic causes of which are unclear. Secondly, its high prevalence is primarily the result of disruption in parents' parenting methods, education and imitation, which the metavariables of the cyber sphere have aggravated. Thirdly, excessive self-presentation in social networks is a human-social phenomenon, so preventing this deviation must be exact and causes.