Abstract:
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان فقیر (ازنظر مالی) با استفاده از آیندهپژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. یافتههای این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دستهبندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیتهای مرتبط است. چهار پیشران ایجاد انگیزه به دانشآموزان از سوی معلمان و مدیران، وجود مشاوران متخصص در مدارس مناطق محروم، بهبود زیرساختهای آموزشی در مناطق محروم و پیگیری پیشرفت تحصیلی از سوی معلمان و مدیران، در این بخش تعیینشده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است؛ بنابراین با بهبود انگیزه در دانشآموزان فقیر، اثربخشی مناسب مشاوران تحصیلی در مدارس، توسعه زیرساختهای مدارس در مناطق محروم و همچنین پیگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان توسط معلمان، میتوان انتظار پیشرفت تحصیلی دانشآموزان فقیر را داشت.
The present study aimed to identify and analyze the scenario for the future academic achievement of poor students (financially) using futures research. The method used in this research is scenario-based planning, which is designed and implemented in eight steps. The method of data collection in this study is qualitative and using interviews, expert panel and Delphi survey. 20 people of experts with specialized knowledge or practical experience were selected as members of the group participating in the research by snowball. Also, Micmac software and Scenario Wizard have been used to analyze the data. The findings of this study are presented in two parts. The first part involves identifying and categorizing key components, drivers, and related uncertainties. The four drivers of motivation for students by teachers and principals, the presence of expert counselors in schools in disadvantaged areas, the improvement of educational infrastructure in disadvantaged areas and the pursuit of academic achievement by teachers and principals, are identified in this section and the relationship between effectiveness and effectiveness. The components are analyzed. The second part identifies and describes possible and compatible scenarios based on the propulsions and related uncertainties. Therefore, by improving the motivation of poor students, the appropriate effectiveness of school counselors in schools, the development of school infrastructure in disadvantaged areas, as well as the pursuit of students 'academic progress by teachers, we can expect poor students' academic achievement.
Machine summary:
چهار پيشران ايجاد انگيزه به دانش آموزان از سوي معلمان و مديران ، وجود مشاوران متخصص در مدارس مناطق محروم ، بهبود زيرساخت هاي آموزشي در مناطق محروم و پيگيري پيشرفت تحصيلي از سوي معلمان و مديران ، در اين بخش تعيين شده و روابط اثرگذاري و اثرپذيري ميان مؤلفه ها تحليل شده است .
بخش دوم به شناسايي و توصيف سناريوهاي محتمل و سازگار براساس پيشران ها و عدم قطعيت هاي ذي ربط ، پرداخته است ؛ بنابراين با بهبود انگيزه در دانش آموزان فقير، اثربخشي مناسب مشاوران تحصيلي در مدارس ، توسعه زيرساخت هاي مدارس در مناطق محروم و همچنين پيگيري پيشرفت تحصيلي دانش آموزان توسط معلمان ، مي توان انتظار پيشرفت تحصيلي دانش آموزان فقير را داشت .
البته تحقيقات مختلفي نيز وجود دارند که به صورت موردي تأثير يک يا چند عامل شامل انگيزه (بيرانوند و شکري ، ١٤٠٠؛ خدادادي و فرقاني اوزرودي ، ١٣٩٦؛ استين ماير٣ و همکاران ، ٢٠١٩)، مشاوران تحصيلي (داورپناه و فلاح ، ١٣٩٥)، امکانات و تجهيزات (پالي و تفضلي ، ١٤٠٠) و غيره را روي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأييد نموده اند.
جامعه محلي ازجمله خيرين ، شخصيت هاي برجسته علمي ، ورزشي ، فرهنگي ، شوراها و غيره نيز در کنار خانواده ها، مديران آموزش وپرورش و مديران و معلمان مدارس و والدين نيز نقش مهمي براي حمايت مادي و معنوي از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان فقير دارند (حمايت اجتماعي ).
براساس يافته هاي تحقيق ، توسعه زيرساختهاي مدارس در مناطق محروم يکي ديگر از پيشران کليدي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان فقير است .
Exploring the Related Fac- tors in Students’ Academic Achievement for the Susainable Education of Rural Areas.