Abstract:
هدف: هدف اصلی پژوهش ارائه مدل کارآفرینی سازمانی بر قابلیتهای فناورانه اینترنت اشیاء با رویکرد داده بنیاد در نظام آموزش عالی(دانشگاه رازی استان کرمانشاه) است. روششناسی پژوهش: روش اجرای پژوهش با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته از نمونه انتخاب شده انجام شده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و با روش اشباع نظری انجام شد و 15 نفر به عنوان نمونه ازکارکنان اداری دانشگاه انتخاب شدند. انتخاب طبق فرایند گلوله برفی پیش رفت و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. روش تحلیل دادهها به صورت کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و همچنین ملزومات انجام هر یک از مراحل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: عوامل موثر در ارائه مدل کارآفرینی سازمانی بر قابلیتهای فناورانه اینترنت اشیاء با رویکرد داده بنیاد در نظام آموزش عالی عبارتند از: عوامل سازمانی، سرمایه انسانی، سرمایه فکری، کارآفرینی سازمانی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، ساختار سازمانی، قوانین و مقررات، عوامل محیطی، دولت، دانشگاهها و مراکز پژوهش، مشاوران و پژوهشگران برجسته، پیادهسازی استراتژیک، موفقیت و ایجاد ارزش جدید برای سازمانهای کارآفرین. بحث و نتیجهگیری: کارآفرینی سازمانی در دانشگاهها و تبدیل آن به یک ارزش اقتصادی بایستی به عنوان یکی از سیاستهای دانشگاهی برای ورود بیشتر دانشگاهها به این لحاظ شود. زیرا اگر عوامل سازمانی منطبق و در راستای تسهیل فعالیتهای کارآفرینانه جهتگیری داشته باشند، کارآفرینی در دانشگاهها بیشتر مورد علاقه خواهند بود.کلید واژه: کارآفرینی سازمانی، اینترنت اشیاء، نظریه داده بنیاد و دانشگاه
Goal: The main purpose of this research is to present an organizational entrepreneurship model on the technological capabilities of objects with data approach of the foundation in higher education system (razi university of Kermanshah). Methodology: The research method is semi- structured interviews with selected sample. The sampling method was purposeful and with theoretical saturation method and 15 people and were selected as sample of the administrative staff of the university. Selection was carried out according to the snowball procedure and continued until theoretical saturation. Data were analyzed using open coding, axial coding and selective coding and also the requirements for each stage of analysis. Finding: Effective factors in providing organizational entrepreneurship model on the technological capabilities of objects with data approach of foundation in higher education system are; organizational factors, human capital, intellectual capital, individual factors, behavioral factors, government structure, government, university and research centers, strategic implementation, success and creating new value for entrepreneurial organization.Results: organizational entrepreneurship in university and its transformation into an economic value should be considered as one of the university policies for further admission of universities. Because if the organizational factors are in compliance with entrepreneurial activities, entrepreneurship in universities will be more interested.Key word: organizational entrepreneurship, internet of things, data theory foundation and university.
Machine summary:
يافته ها: عوامل مؤثر در ارائه مدل کارآفريني سازماني مبتني بر قابليت هاي فناورانه اينترنت اشياء با رويکرد داده بنياد در نظام آموزش عالي عبارت اند از: عوامل سازماني ، سرمايه انساني ، سرمايه فکري ، کارآفريني سازماني ، عوامل فردي ، عوامل رفتاري ، ساختار سازماني ، قوانين و مقررات ، عوامل محيطي ، دولت ، دانشگاه ها و مراکز پژوهش ، مشاوران و پژوهشگران برجسته ، پياده سازي استراتژيک ، موفقيت و ايجاد ارزش جديد براي سازمان هاي کارآفرين .
شرايط عوامل علي مؤثر بر کارآفريني سازماني بر قابليت هاي فناورانه اينترنت اشياء در نظام آموزش عالي کدم اند؟ ٣.
پيامدهاي مؤثر بر کارآفريني سازماني بر قابليت هاي فناورانه اينترنت اشياء در نظام آموزش عالي کدم اند؟ تحليل و کدگذاري داده ها براساس رويکرد نظام مند نظريه داده بنياد و طي سه مرحله کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام شده است .
پيامدهاي مؤثر بر کارآفريني سازماني بر قابليت هاي فناورانه اينترنت اشياء در نظام آموزش عالي کدم اند؟ تحليل و کدگذاري داده ها براساس رويکرد نظام مند نظريه داده بنياد و طي سه مرحله کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام شده است .
در اين پژوهش ابتدا تلاش شد با استفاده از روش تحليل کيفي ، عوامل مؤثر و مؤلفه هاي تأثيرگذار بر کارآفريني سازماني با قابليت اينترنت اشياء در نظام آموزش عالي (دانشگاه رازي استان کرمانشاه ) طراحي شود.