Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی در دوران شیوع و همهگیری کرونا، با روش نیمه (شبه) آزمایشی با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم مقطع ابتدایی شهرستان میاندرود در سال تحصیلی 1400 – 1399 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 20 نفر آنها با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) به عنوان نموده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها، پرسشنامههای استاندارد عملکرد تحصیلی توسط (pham,taylor 1999)، انگیزش تحصیلی(Harter,1980) و سرزندگی تحصیلی (Martin,Marsh 2006) بود که در این مطالعه میزان پایایی پرسشنامهها بالای 7/0 بر اساس روش آماری آلفای کرونباخ به دست آمد. تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) نشان داد تأثیر کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر سرزندگی تحصیلی (اندازه اثر: 76/0) بیشتر است. در مراتب بعدی به ترتیب انگیزش تحصیلی (اندازه اثر: 74/0) و عملکرد تحصیلی (اندازه اثر: 73/0)، قرار میگیرند. نتایج نشاندهندۀ آن است که برای ارتقا و بهبود هریک از متغیرهای عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی، میتوان از محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بهره جست.
The aim of this study was to determine the effect of the use of electronic content in online education on academic performance, academic motivation and academic vitality of elementary school students during the outbreak and corona epidemic, using a quasi-experimental method with a control group. The statistical population of all sixth grade elementary school students in Miandrood City in the academic year 2020-2021 was 20 people selected by simple random sampling method and randomly assigned to experimental (10 people) and control (10 people) Were selected as. The instruments for measuring variables were standard questionnaires of academic performance by (pham, taylor 1999), academic motivation (Harter, 1980) and academic vitality (Martin, Marsh 2006). One-variable analysis of covariance (ANCO) showed that the use of electronic content in online education has an effect on students' academic performance, academic motivation and academic vitality. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the effect of using electronic content in online education on academic vitality (Effect size: 0.76) was greater. In the next ranks are academic motivation (Effect size: 0.74) and academic performance (Effect size: 0.73), respectively. The results show that in order to improve and improve each of the variables of academic performance, academic motivation and academic vitality in elementary school students, electronic content can be used in online education.
Machine summary:
Keywords: e-Content, Online Education, Academic Performance, Academic Motivation, Academic Vitality مقدمه همهگیری جهانی بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید-۱۹)، به عنوان یک سندرم شدید حاد تنفسی که از دسامبر 2019 پدیدار شد، نه تنها، تهدیدی برای سلامت و زندگی میلیونها نفر در سراسر دنیا تلقی گردید (Gopal et al,2021) که سیستمهای آموزشی دنیا را با چالشهای متعددی روبهرو کرد و حوزۀ تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داد.
جدول 2، نشان میدهد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=α)، اختلاف معناداری بین نمرات عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون و بین آزمودنیها در گروههای کنترل و آزمایش وجود دارد؛ زیرا مقدار به دست آمده برای سطح معناداری (P)، از مقدار 05/0 =α، کوچکتر است؛ بنابراین میتوان استنباط کرد، کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایۀ ششم مؤثر است و مقدار آن را افزایش میدهد.
جدول 5: تحلیل کورایانس چندمتغیره مانکوا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 5، نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=α)، میانگین عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در پیشآزمون و پسآزمون و در بین گروههای آزمایش و کنترل اختلاف معناداری وجود دارد زیرا مقدار به دست آمده برای سطح معناداری (P)، از مقدار 05/0=α، کوچکتر است؛ بنابراین، کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد به طوری که این تأثیر بر سرزندگی تحصیلی (اندازه اثر: 76/0) بیشتر است.
از دیگر یافتههای مطالعۀ حاضر آن است که کاربرد محتوای الکترونیکی در آموزش آنلاین بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد.