Abstract:
هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی و شغلی بر مبنای تحلیل پروژههای عملیاتی موفق با گذر از مدل استور میل است. پژوهش مورد نظر از نوع کیفی است، که با بهرهگیری از روش پژوهش تحلیلی اسنادی با رویکرد مقایسهای استورت میل انجام شده است. میدان مطالعه مورد نظر برنامه آموزش کارآفرینی و شغلی مقطع متوسطه اول نظامهای آموزش عمومی در کشورهای پیشرو با تاکید بر دسترسی به منابع موجود است. نمونه مورد بررسی سه برنامه آموزش کارآفرینی و شغلی در مقطع متوسطه اول شامل: برنامه "من و شهر ما" در کشور فنلاند، برنامه "این آینده من است" در آمریکا و برنامه" این بیزینس من است" در سوئد است، که بصورت هدفمند با رویکرد معیاری انتخاب شدند. رویکرد مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها روش توافق و تفاوت جان استورت میل است. در این پژوهش شباهتها و تفاوتهای عناصر اصلی برنامه درسی آموزش کارآفرینی و شغلی در نظامهای آموزش عمومی کشورهای پیشرو به منظور ارائه یک برنامه درسی جامع در مقطع متوسطه اول بررسی و مقایسه شده است. نتایج این پژوهش بیانگر طراحی یک برنامه درسی آموزش کارآفرینی و شغلی در عناصر اهداف، محتوا، فرصتهای یاددهی-یادگیری، راهبردهای تدریس، ارزشیابی و پیامدهای یادگیری برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول است. با توجه به تجربه موفق پروژههای اجرا شده در کشورها پیشرفته ضروریست است سیاستگزاران و دست اندرکاران آموزشی جهت اجرایی نمودن برنامه درسی پیشنهادی در آموزش کارآفرینی و شغلی علاوه بر بسترسازی لازم برای کسب مهارت آموزش کارآفرینی و شغلی، شرایط و اقدامات لازم را برای همکاری همه ذینفعان اتخاذ نمایند.
The objective of this research is to Designing the entrepreneurship and career Curriculum Based on successful operational projects. The research is qualitative and Stuart Mill Comparative Methodology. Field of Study is Entrepreneurship education program in Secondary level of advanced countries. The examined sample is three entrepreneurship and career education programs Included: JA It's My Future (USA), Me & My City (Finland) and JA It's My Business (Sweden). The sampling method is purposeful with standard technique. Analysis method Stuart Mill Comparative approach. The results reveal a Designing the entrepreneurship and career Curriculum in the elements of goals, content, teaching-learning opportunities, teaching strategies, evaluation and learning outcomes. Therefore, this curriculum is suggested to educational policymakers for entrepreneurship and career education
Machine summary:
نتایج این پژوهش بیانگر طراحی یک برنامه درسی آموزش کارآفرینی و شغلی در عناصر اهداف، محتوا، فرصتهای یاددهی-یادگیری، راهبردهای تدریس، ارزشیابی و پیامدهای یادگیری برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول است.
واژگان کلیدی: طراحی برنامه درسی، آموزش کارآفرینی، آموزش شغلی، استورت میل Designing the entrepreneurship and career Curriculum Based on successful operational projects: Stuart Mill Comparative Methodology Ahmad Malekipour 1 Assistant Professor, Faculty of Educational Management, Farhangian University, Ahvaz, Iran Abstract The objective of this research is to Designing the entrepreneurship and career Curriculum Based on successful operational projects.
1635 مقدمه امروزه تاثیر کارآفرینی بر رشد اقتصادی (Winsor & Hanlon, 2016)، رشد اجتماعی(Etzioni, 1998)، راهبردهای مدیریت یک کشور (McClelland, 1961) و همچنین رفاه همه جانبه یک ملت (Sousa, Carmo & Gonçalves, 2019) باعث توجه بیش از پیش به آموزش کارآفرینی شده است.
در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات، مراجعه به سایتهای نظامهای آموزشی مذکور و بررسی اسناد و مدارک مرتبط با اقدامات برنامههای آموزش کارآفرینی و شغلی در مقطع متوسطه اول با توجه به عناصر اصلی برنامه درسی (هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فرصتهای یادگیری، ارزشیابی و پیامدهای یادگیری) است، همچنین به علت محدودیت در بررسی مستقیم برنامههای اجرایی در آموزش کارآفرینی و شغلی پژوهشگر 12 کلیپ (جمعا 198 دقیقه) در سایتهایی همچون: یوتیوپ(YouTube)، دیلی موشن (Dailymotion) و ویمیو (Vimeo) در ارتباط با برنامههای آموزش کارآفرینی و شغلی نامبرده از طریق مشاهده مورد بررسی و تحلیل قرار داد، واحد تحلیل در همه مراحل پژوهش نیز مضمون میباشد و رویکرد مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها روش توافق و تفاوت جان استورت میل است.