Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی شاخصها و مؤلفههای برنامه درسی تربیت اقتصادی است. رویکرد پژوهش کیفی، و روش آن سنتز پژوهی است. میدان پژوهش کلیه مقالاتی (211 مقاله)هستندکه از سال1390 تا1401شمسی و2010 تا 2022 میلادی در مورد تربیت اقتصادی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش32 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و به صورت هدفمند انتخاب شدهاند.دادههای پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه گردآوری شدند و برای تجزیه و تحلیل کیفی، از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس، با اســتفاده از روشهای کدگذاری استفاده شد. با تجزیه و تحلیل دادهها، ابعاد تربیت اقتصادی در 4 مضمون اصلی و 53 مضمون فرعی، طبقهبندی شدهاند که مضامین اصلی عبارتنداز: عوامل شخص و فردی، فرهنگ و اخلاق اقتصادی، مفاهیم و دانش اقتصادی و مفاهیم جمعی و ارتباطی. و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب اسکات استفاده شد.نتایج پژوهش با رویدادهای اقتصادی و واقعیتهای زندگی اجتماعی، پیوند خورده و مسائلی را بیان میکند که مشاهده و بررسی عینی آنها امکانپذیر است. همچنین برای بهبود ارتقای کیفیت آموزشی برنامه درسی تربیت اقتصادی توجه به همه مؤلفهها و شاخصهای استخراجشده در این پژوهش لازم است.
The goal of the present research is to analyze the factors and indices of economic education curriculum. Qualitative approach and research synthesis method has been used. The research scope covers all the papers (n=211) published since 2010 to 2022 in the realm of economic education. The sample incudes 32 papers that were selected objectively based on thematic survey and theoretical saturation of data. The research data was collected by qualitative analysis of the papers. The six-step pattern of Roberts' research synthesis was used to analyze them qualitatively implementing the coding methods. Analyzing the data, dimensions of economic education were categorized in 4 main themes and 53 subthemes. The four main dimensions include personal, culture and economical ethics, economical concepts and knowledge, and collective and communicative dimension (communication and interaction indices in education). And to verify the reliability Scott’s pi was used. The results of the research are intertwined with the economic events and realities of social life and reflects issues that are tangible. Considering the results of this research is necessary for improving the quality of teaching in economic education curriculum.
Machine summary:
واژگان کلیدی: برنامه درسی، تربیت اقتصادی، مؤلفهها، سنتزپژوهی Research Synthesis of Indices and Factors of Economic Education Curriculum Meysam Shahmaleki, Hassan Maleki, Mustafa Ghaderi, Gholamreza Mesbahi Moghadam 1PhD Candidate, Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University (RA), Tehran, Iran.
رموند(Remun)، 2010) با بررسی 100 منبع اطلاعاتی به طبقهبندی مفاهیم مرتبط باسواد اقتصادی در پنج دسته، درک مفاهیم اقتصادی، توانایی برقراری ارتباط بین این مفاهیم، توانایی مدیریت امور شخصی، تبحر داشتن در تصمیمگیریهای مالی و تدوین برنامههای مؤثر برای نیازهای مالی آینده قرارداد؛ اما در بحث از تربیت اقتصادی، رفرجی و الندری(2014 Refrigeri & Aleandri) تربیت اقتصادی را فرآیندی پیوسته میدانند که از کودکی تا بزرگسالی جریان دارد به عقیده او تربیت اقتصادی، فرآیندی است که افراد دانش مربوط به رفتار مطلوب اقتصادی را در بازه عمر و زندگی آموخته و بهصورت ارزش درونی در شخصیت خود درونی سازی میکنند.
هدف از تربیت اقتصادی را میتوان دستیابی به فهم خوب و کافی از دانش اقتصاد برای آحاد جامعه بیان کرد به شکلی که بتوانند ادراک، قضاوت و رفتارهای مستدل و عقلانی را در دنیای تکثر کنونی در حوزههای اقتصادی از خود بروز دهند (peyghami, Taghiani 2015)؛ و عدم توجه و نادیده گرفتن این وجه در تصمیمگیریها موجب بروز و ظهور پیامدهای خسارتبار و جبرانناپذیر برای شخص و جامعه است (Metousali, Ahanchian 2014) عبارتی هدف از تعلیم و تربیت اقتصادی تربیت تصمیم گیرانی شایسته و عاقل در زندگی فردی و جمعی خود؛ شهروندانی مسئولیتپذیر؛ افرادی مولد، کارآفرین و بهرهور بهعنوان نیروی کار؛ مشارکتکنندگانی مؤثر در اقتصاد داخلی و بینالمللی؛ مصرفکنندگانی مطلع، پسانداز کنندگان و سرمایهگذارانی آیندهنگر و حسابگر، مشوقان و حامیانی برای ایدئولوژی و فرهنگ اقتصادی حاکم و مطلوب جامعه است (2018Mearman, Berger & Guizzo).