Abstract:
توسعه فناوری بهعنوان محرکی برای توسعه اقتصادی کشورها شناسایی شده است. در این بین ساخت محصولات پیچیده بهتنهایی در توسعهیافتگی کشورها نقش دارند، اهمیت بیشتری میگیرند. محصولات پیچیده کالاهای سرمایهای با فناوری پیشرفته هستند که بهنوعی محصولاتی چندرشتهای قلمداد میشود. از سوی دیگر، ایجاد قابلیت و توانمندی فناوری که منتج از فرایند یادگیری فناوری است، در این محصولات دارای اولویت بالایی است چرا که این نوع محصولات با تکرار کم اما هزینه و زمان زیاد تولید میشوند و هرگونه خطایی در فازهای مختلف ساخت محصول پیچیده، تبعاتی جبرانناپذیر بههمراه دارد. در این مقاله تلاش شده است مسیر یادگیری فناوری براساس گامهای طی شده عملیاتی محصول پیچیده، بررسی شود تا بتوان از نتایج بررسیها، مدلی برای توسعه قابلیت یکپارچهسازی در پروژههای محصول پیچیده براساس یادگیری فناوری ارایه کرد. برای جمعآوری و تحلیل دادهها از رویکرد آمیخته استفاده شده است بدین صورت که پس از بررسی ادبیات، دادهها از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری و با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد و و براساس یافتهها، سطحبندی و تشخیص میزان نفوذ و وابستگی مولفهها صورت گرفت. طبق مدل ارایه شده، پیشبینی میشود دفاتر مدیریت فناوری و مدیریت پروژه در جایگاههای تعیین شده، نقش موثری در راستای هدف تحقیق داشته باشند.
The development of technology is known to be the driver of the economic progress of a country. Complex products, as capital goods, manufactured with advanced technology and multi-disciplinary methods, play a salient role in realizing this process. Because the mode of production is not mass production, the cost is high, the process is time-consuming and any error in the different phases of manufacturing has major consequences, the creation of technological capability resulting from the technological learning process, has a high priority in these products. In this article, by focusing on the national metro train, its technology learning path was investigated based on the operational steps taken along with the production of the complex product, so that a model for the development of the integration capability in the project can be constructed. The mixed methodology was selected to collect and analyze the data by using interpretive structural modeling and then, based on the findings, stratification was done and the degree of penetration and dependence of the components was determined. According to the presented model, it is expected that technology management and project management offices should play an effective role in the research goal.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: يادگيري فناوري، مديريت يکپارچگي، سامانه ها و محصولات پيچيده ، قطار ملي مترو مدلي براي توسعه قابليت يکپارچه سازي در پروژه هاي محصول پيچيده براساس يادگيري فناوري ٣٧ مقدمه کشورهاي توســعه يافته تلاش ميکنند که با نوآوري و سرمايه گذاري در فعاليت هاي تحقيق وتوسعه ، ضمن دســتيابي به رشــد بيشــتر، موقعيت خود را تحکيم بخشند؛ اما کشــورهاي درحال توسعه با چالشــي جديتر، يعني چالش کاستن از ميزان شــکاف ميان خود با کشورهاي توسعه يافته به عنوان مرزهاي جهاني فناوري روبرو هســتند.
، ٢٠٠٣) در مقاله حاضر، تلفيق اهداف ســه مفهوم يادگيري فناورانه ، مديريــت پروژه محصول پيچيده و #$ ٣٨ فصلنامه مديريت توسعه فناوري / دوره دهم / شماره ٣ / پاييز ١٤٠١ مديريت يکپارچه ســازي از طريق طيف مطالعات اوليه تا نهايي شــامل منابع کتابخانه اي و پژوهشي، ادبيات موضوع و درک پيشــينه تحقيق صورت گرفته اســت .
McLeod مدلي براي توسعه قابليت يکپارچه سازي در پروژه هاي محصول پيچيده براساس يادگيري فناوري ٣٩ ذينفعان و لزوم مديريت و ارتباطات فيمابين آنها جزء جداييناپذير در مديريت پروژه است .
نمودار تحليلي قدرت نفوذ و ميزان وابستگي ٤٨ فصلنامه مديريت توسعه فناوري / دوره دهم / شماره ٣ / پاييز ١٤٠١ مؤلفه هاي ب : «اجراي الزامات مديريت پروژه »، پ : «چيدمان ســاختار اجرايي پروژه »، ت : «وجود الزاماتي براي يکپارچه ســازي»، ث : «اجراي پيش فرض هايي قبــل از اجراي پروژه » و ج : «ويژگيها و الزامات محصول پيچيده » به عنوان متغيرهاي خودمختار در شکل (٣) شناسايي شدند.
1016/s0048-7333(97)00044-9 مدلي براي توسعه قابليت يکپارچه سازي در پروژه هاي محصول پيچيده براساس يادگيري فناوري ٥٥ Hobday, M.
Technological learning in petroleum industry: Case study of development projects in South Pars gas feld [In Persian].