Abstract:
مقدمه: بنابراین توانمندسازی برای نقش مشاوران حرفهای مدارس و ارائه برنامه جامع و چند فرهنگی برای راهنمایی مدارس بیانگر امیدواری در جهت خدمت بهتر به دانشآموزان و باعث بهبود عملکرد شغلی و افزایش کیفیت کاری مشاوران تحصیلی میشود. هدف این پژوهش ارائه الگوی مناسب توانمند سازی برای مشاوران تحصیلی و اعتبار سنجی آن می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد (کیفی – کمی) بر اساس ماهیت دادهها، آمیخته و براساس روش جمعآوری دادهها، (اسنادی-پیمایشی) انجام شده است. در بخش کیفی نمونه آماری به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع از جامعه آماری بخش کیفی متخصصان، خبرگان و افراد ماهر و به طور کلی شامل کلیه مشاوران تحصیلی موفق استان سیستان و بلوچستان و در بخش کمی 133 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان از جامعه آماری کلیه مشاوران مدارس استان سیستان و بلوچستان در سال 99-98 انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل تم بود. در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته، 25 گویهای بر اساس مقیاس لیکرت پنج گزینهای استفاده شد و دادهها جهت اعتبارسنجی الگو، با روش تحلیل عامل تأییدی و نرم افزار اسمارت پی ال اس، تجزیه و تحلیل شدند. جهت تعیین روایی پرسشنامه محقق ساخته تایید متخصصان و اساتید لحاظ شده است. جهت تعیین پایایی پرسش نامه محقق ساخته از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه محقق ساخته بود.یافتهها: در تحلیل کیفی، مفاهیم و مولفههای مربوطه نیازسنجی آموزشی، اولویتهای توانمندسازی مشاوران، استخدام، به کار گیری داوطلبان، دستیاران و دانشجویان برای شرکت در دورههای توانمندسازی آموزشی، ارائه مشاوره به مسئولان، گروههای آموزشی و اعضای آموزش و پرورش در حوزههای مختلف به ویژه بهرهمندی از روشهای فعال مشاوره، همکاری با مسئولین آموزشی، توانمندسازی مشاوران آموزشی) به منظور ارائه الگوی مناسب و اعتبار سنجی آن شده است.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی مناسب در توانمندسازی مشاوران تحصیلی شامل 4 مولفه (تخصصی بودن، مطلوب و معتمدانه، ایجاد فعالیتهای مستمر و ماهانه و انعطافپذیری) میباشد. همچنین نتایج حاصل از اعتبارسنجی نشان داد که الگوی مناسب توانمندسازی از نظر متخصصان برنامه ریزی درسی و مشاوران تحصیلی از اعتبار لازم برخوردار است.
Introduction: Empowering the role of professional school counselors and providing a comprehensive and multicultural program to guide schools shows hope for better service to students and improves job performance and increases the quality of work of educational counselors, so this research aims to providing a suitable model of empowerment for academic advisors and its validation.Methods: The current research was conducted with a (qualitative and quantitative) approach. The current research method is applied in terms of purpose, based on the nature of the data, mixed and based on the method of data collection (documentary-survey). In the qualitative part, the statistical sample was targeted until saturation of the statistical population of the qualitative part was experts and skilled people and generally included all the successful academic advisors of Sistan and Baluchistan province, and in the quantitative part, 133 people as a statistical sample using the table Karjesi and Morgan were selected from the statistical population of all school counselors in Sistan and Baluchistan province in 2018-2019. In the qualitative part, the data collection tool was semi-structured interview and data analysis by theme analysis method. In the quantitative part of the researcher-made questionnaire, 25 items based on a five-point Likert scale were used, and the data were analyzed by confirmatory factor analysis and SmartPLS software to validate the model. In order to determine the validity of the researcher-made questionnaire, the approval of experts and professors has been taken into account. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the researcher-made questionnaire, and the results indicated the appropriate reliability of the researcher-made questionnaire.Findings: In the qualitative analysis, the interviews conducted through open coding and axial coding of categories were carried out, which led to the identification of related concepts and components (educational needs assessment, priorities for the empowerment of consultants, recruitment, etc.). Recruiting volunteers, assistants and students to participate in educational empowerment courses, providing advice to officials, educational groups and education members in various fields, especially benefiting from active counseling methods, cooperation with educational authorities, empowerment educational consultants) in order to provide a suitable model and validate it.Conclusion: The results of the semi-structured interview showed that the appropriate model for empowering academic advisors included 4 components (expertise, desirable and reliable, creating continuous and monthly activities and flexibility). Also, the results of the validation showed that the appropriate model of empowerment has the necessary validity from the point of view of curriculum planning experts and academic advisors
Machine summary:
يافته ها: در تحليل کيفي، مفاهيم و مولفه هاي مربوطه نيازسنجي آموزشي، اولويت هاي توانمندسازي مشاوران ، استخدام ، به کار گيري داوطلبان ، دستياران و دانشجويان براي شرکت در دوره هاي توانمندسازي آموزشي، ارائه مشاوره به مسئولان ، گروههاي آموزشي و اعضاي آموزش و پرورش در حوزه هاي مختلف به ويژه بهره مندي از روش هاي فعال مشاوره ، همکاري با مسئولين آموزشي، توانمندسازي مشاوران آموزشي) به منظور ارائه الگوي مناسب و اعتبار سنجي آن شده است .
آنان که در کار مشاوره هستند به اين نکته اذعان دارند که اخذ مدرک تحصيلي صرفا يک نقطه آغاز است و بدون تداوم مطالعه پس از فراغت از تحصيل ، اطلاعات شخصي به سرعت تحليل ميرود و براي پيش گيري از اين پس رفت هم بايد خود فرد فعال باشد و دانش مرتبط با حرفه اش را رشد دهد و هم مسئولان ذيربط بايد با برنامه ريزي مناسب و داير کردن کارگاه هاي آموزشي و سمينارهاي تخصصي و آزمون هاي لازم در به روزآمد شدن مشاوران و متخصصان زيرمجموعه ي خويش اهتمام ورزند.
Guidance and Counseling Programs and Activities in High School and Pre- university (consultant's guide).