Abstract:
این پژوهش با هدف اثربخشی روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان دختر نارساخوان 9 تا 10 سال انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان نارساخوان 9 و 10 ساله شهر رزن در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از طریق غربالگری با چک لیست نارساخوانی و آزمون هوش، 30 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش روشهای حسی چندگانه را طی 10 هفته و در 10 جلسهی یک و نیم ساعته، دریافت کردند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، آزمون اختلال خواندن (سلیمیتیموری، 1386)، آزمون هوش ریون، پرسشنامه خودانضباطی زندکریمی و پرسشنامه خودسنجی زندکریمی، بود. دادهها با استفاده از نرم افزار Spss و آمار توصیفی و استنباطی با آزمون تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان تأثیر دارند. یقیناً شناخت انسان از خودش و تواناییها و نقاط ضعفش میتواند در بهبود شرایط زندگی و یادگیری او مؤثر باشد. در همین راستا تسلط معلمان و والدین بر استفاده و بکارگیری از ظرفیتها و تواناییهای دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری با روشهای نوین آموزشی، تأثیر زیادی در موفقیت و پیشگیری از تجربه حس درماندگی و مدرسهگریزی آنان خواهد داشت.
This research was conducted with the aim of the effectiveness of multiple sensory methods on self-discipline and self-assessment of 9-10-year-old dyslexic female students. The research was in terms of practical purpose and semi-experimental design of pre-test-post-test type with a control group. The statistical population was 9 and 10-year-old dyslexic students of Razen city in the academic year of 1401-1400. Through screening with dyslexia checklist and intelligence test, 30 of them were purposefully selected as samples and randomly divided into two groups of 15. were tested and controlled. The experimental group received training in multiple sensory methods during 10 weeks and in 10 sessions of one and a half hours, while the control group did not receive any training. The tools used in this research were Selimi Timuri's reading disorder test (2006), Raven's IQ test (2010), Zandkarimi's self-discipline questionnaire (2010) and Zandkarimi's self-assessment questionnaire (2010). Data were evaluated using Spss software and descriptive and inferential statistics with analysis of covariance test. The results showed that teaching multiple sensory methods have an effect on students' self-discipline and self-assessment. Certainly, knowing a person about himself and his abilities and weaknesses can be effective in improving his living and learning conditions. In this regard, the mastery of teachers and parents on the use and application of the capacities and abilities of students with learning disorders with modern educational methods will have a great impact on their success and prevent them from experiencing a sense of helplessness and school truancy.
Machine summary:
شواهد پژوهشي نشان داده اند که نارساخواني چيزي بيش از مشکلات خواندن است (کوهلي، شارما و پادهاي، ٢٠١٨) و اغلب ديدگاه هاي موجود بر اين باورند که افراد نارساخوان دچار مشکلات زيادي در زمينه هاي مختلف از جمله مهارت هاي حرکتي (پسيني و همکاران ، ٢٠١٩) به ويژه مهارت هاي 1- Dyslexia 2- Toffalini 3- Dyslexia 4- PeCini 5- Kohli, Sharman & Padhy 6- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 7- Moqbool 35 حرکتي ظريف هستند.
مهوش و همکاران (١٣٩٥) در پژوهش خود نشان دادند که روش حسي چندگانه به طور معنيداري موجب بهبود عملکرد افراد گروه آزمايش در متغير خواندن در مرحله پس آزمون در بين دختران ٩ تا ١٠ سال شده است .
(سامپالاس و همکاران ٦، ٢٠١٨) در تحقيقي در بين کودکان مدارس ابتدايي بين دوره سني ٧ تا ١٠سال ، نشان داده اند کودکان نارساخوان نياز به روش هاي يادگيري خاص مانند روش هاي چند 1- Gregory, Gole, & Hempenstall 2- Self-assessment 3- Giusto & Ehri 4- Papanthymoun, & Darra 5- Douri & Brenda 6- Samplas 37 حسي دارند.
همچنين نتايج نشان ميدهد که روش هاي حسي چندگانه بر خودسنجي دانش آموزان دختر نارساخوان ٩ تا ١٠ سال ، ٨٧/٢٠ درصد مؤثر بوده است .
همچنين نتايج فرضيه دوم ، نشان داد روش هاي حسي چندگانه بر خودسنجي دانش آموزان دختر نارساخوان ٩ تا ١٠ سال تأثير دارد، اين نتيجه با پژوهش هاي (شيوياري و همکاران ، ١٤٠١)؛ (کاکاوند و همکاران ، ١٣٩٥)؛ (گايين و همکاران ، ١٤٠٠)؛ (مختارنيا و همکاران ، ١٣٩٧)؛ (تاج الدين و همکاران ، ١٣٩١) و (ابراهيمي اورنگ و همکاران ، ١٣٩٧) همسو است .