Abstract:
همگرایی قومیتی تضمین کننده سرمایه اجتماعی تقویت یافته، تاب آوری اجتماعی بالا و همچنین مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یکپارچگی و همبستگی اجتماعی بالا در پهنه سرزمینی کشورهایی چون ایران میباشد که دارای تنوع قومیتی هستند. این مطالعه با هدف گذاری کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی در راستای اولویت بندی مولفههای تبیین کننده همگرایی قومیتی در جمهوری اسلامی ایران با محوریت نقش سازمان صداو سیما انجام گرفته است. سوال اصلی پژوهش این است که اولویت اصلی رسانه ملی در راستای تحقق همگرایی قومیتی با توجه به مولفههای تبیین کننده آن در جمهوری اسلامی ایران چگونه تبیین میشود. دادههای پژوهش به روش دلفی هدفمند و با نظرسنجی از 50 کارشناس متخصص صورت گرفته است. برای تحلیل دادهها از مدل شباهت به گزینه ایده آل فازی (FTOPSIS) بهره برده شده است. نتایح به دست آمده نشان میدهد که اولویت اول سازمان صداو سیما در راستای تحقق همگرایی قومیتی در پهنه سرزمینی ایران باید متمرکز بر توسعه و ترویج تاب آوری اقتصادی و اجتماعی قومیتها در ایران باشد. در این بین در رتبه دوم اولویت سیاستهای سازمان صداو سیما در راستای همگرایی قومیتی مولفه توسعه بنیانهای امنیتی؛ در رتبه سوم مولفه توسعه ارزشهای بومی- فرهنگی و در نهایت در اولویت چهارم مولفه توسعه سرمایه اجتماعی قرار دارد که چشم انداز سیاست گذاری سازمان صداو سیما در راستای تحقق همگرایی قومیت در جمهوری اسلامی ایران را ترسیم میکنند.
Ethnic convergence guarantees strengthened social capital, high social resilience as well as economic, social and political participation and high social integration and solidarity in the territorial area of countries like Iran that have ethnic diversity. This study has been carried out with practical goals and with a descriptive-analytical method in order to prioritize the components that explain ethnic convergence in the Islamic Republic of Iran, focusing on the role of the national media. The main question of the research is how the main priority of the national media in the direction of realizing ethnic integration is explained according to its explanatory components in the Islamic Republic of Iran. The data of the research has been conducted using a targeted Delphi method and a survey of 50 experts. For data analysis, FTOPSIS (similarity to ideal fuzzy option) model has been used. The obtained results show that the first priority of the national media in order to achieve ethnic integration in the territory of Iran should be focused on the development and promotion of the economic and social resilience of the ethnic groups in Iran. In the meantime, in the second place, the priority of national media policies in line with ethnic convergence is the development of security foundations; In the third place is the development of native-cultural values, and finally in the fourth priority is the development of social capital, which outline the perspective of national media policy towards the realization of ethnic integration in the Islamic Republic of Iran.
Machine summary:
اولويت بندي مؤلفه هاي تبيين کننده همگرايي قوميتي در جمهوري اسلامي ايران با محوريت نقش سازمان صداو سيما محمد کاوياني ١، علي اميري ٢، حجت الله مهکويي 3 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٢/١٦ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٢٥ چکيده : همگرايي قوميتي تضمين کننده سرمايه اجتماعي تقويت يافته ، تاب آوري اجتماعي بالا و همچنين مشارکت اقتصادي ، اجتماعي و سياسي و يکپارچگي و همبستگي اجتماعي بالا در پهنه سرزميني کشورهايي چون ايران مي باشد که داراي تنوع قوميتي هستند.
اين مسأله آنقدر حياتي اسـت کـه مـي توانـد اعتمـاد اجتمـاعي و در وجهه کلان باعث تقويت سرمايه اجتماعي قوميت ها شـده و هميـاري و مشـارکت آن هـا را در برهـه هاي حساس و مسائل خرد و کلان به همراه داشته باشد(دشتي و عيوضي ، ١٣٩٦) در اين بين ، سازمان صداو سيما(رسانه ملي ) بـه عنـوان تـرويج دهنـده عقايـد و سياسـت هـاي حکمراني و اقتصاد سياسي حاکم مي تواند انتقال دهنده و تقويت کننده همگرايي در بين قوميـت هـاي مختلف باشد.
در اين راسـتا عوامـل ملـي گرايـي يـک ملـت مـي توانـد ابتـدا در پيوستگي فرهنگي ، سپس در هويت ملي و در نهايـت ناحيـه گرايـي سياسـي ارزيـابي شـود(اعظمي و 23 حيدري ، ١٣٩٤) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: عوامل يکپارچکي يک کشور از منظر جغرافياي سياسي ( اعظمي و حيدري ،١٣٩٤) اخوان منفرد و همکاران در پژوهشي که پيرامون همگرايي قومي داشته اند مهـم تـرين شاخصـه هاي مؤثر در اين فرايند در جدول ١ تشريح شده است .