Abstract:
ابرپروژه جدید راه ابریشم یا طرح کمربند و راه جدید ابزاری در طرح ایجاد همکاری منطقه ای، ایجاد انعطاف سیاسی؛ بهبود رشد اقتصادی، پیشنهاد تنوع سازی تجارت و سرمایه گذاری در حمل ونقل، بخشهای معدن و انرژی هستند. کمربند و راه جدید، شرایطی مطلوب برای ایران است که در این میان کریدور شرق - غرب اهمیت ویژه ای دارد. ایران در راستای تکمیل و گسترش راه های ارتباطی خود با کشورهای منطقه، طرح هایی را در دست اجرا دارد. ایران می تواند به دلایل مختلف از جمله موقعیت ممتاز جغرافیایی جایگاه خاصی در این طرح داشته باشد. اما این ظرفیت خود به شدت تحت تأثیر محدودیت ها و موانعی قرار دارد که سیاست خارجی ایران را دچار چالش می کند و حتی آثار مثبت ناشی از وابستگی متقابل را به مقوله ای پیچیده تبدیل می سازد. در این راستا پرسش اصلی مقاله این است که چه چالش هایی ورود ایران به طرح کمربند و راه را با مانع مواجه می سازد چه چالشی بر سر تحقق کمربند و راه جدید وجود دارد؟ در پاسخ به سوال فوق فرضیه این گونه مطرح میشود که مطابق نظریه چالش و موانع مشارکت، عدم وجود اقتصادهای مکمل، عدم وجود ارزشهای فرهنگی، قومی و سیاسی متضاد، شکافهای مذهبی و رقابت و اختلافات در میان کشورهای عضو، تسلط گفتمان امنیتی و رقابتهای قدرتهای فرامنطقهای، مهمترین چالش تحقق این پروژه اقتصادی میباشند. روش پژوهش حاضر نظری و تحلیلمحور است.
The new belt and road plan is a tool in the plan to create regional cooperation, create political flexibility; Improving economic growth, proposing business diversification and investment in transportation, mining and energy sectors. The new belt and road is a favorable condition for Iran, among which the east-west corridor is particularly important. Iran is implementing plans in order to complete and expand its communication channels with the countries of the region. Iran can have a special position in this plan for various reasons, including its privileged geographical position. But this capacity is strongly affected by the limitations and obstacles that challenge Iran's foreign policy and turn even the positive effects of interdependence into a complex category. In this regard, the main question of the article is, what are the challenges that hinder Iran's entry into the Belt and Road project? In response to the above question, the hypothesis is proposed that according to the theory of challenges and obstacles to participation, the absence of complementary economies, the absence of conflicting cultural, ethnic and political values, religious divisions and competition and differences among member countries, the dominance of discourse. Security and the competition of extra-regional powers are the most important challenges for the realization of this economic project. The present research method is theoretical and analytical.
Machine summary:
در اين راستا پرسش اصلي مقاله اين است که چه چالش هايي ورود ايران به طرح کمربند و راه را با مانع مواجه مي سازد چه چالشي بر سر تحقق کمربند و راه جديد وجود دارد؟ در پاسخ به سوال فوق فرضيه اين گونه مطرح مي شود که مطابق نظريه چالش و موانع مشارکت ، عدم وجود اقتصادهاي مکمل ، عدم وجود ارزش هاي فرهنگي ، قومي و سياسي متضاد، شکاف هاي مذهبي و رقابت و اختلافات در ميان کشورهاي عضو، تسلط گفتمان امنيتي و رقابت هاي قدرت هاي فرامنطقه اي ، مهم ترين چالش تحقق اين پروژه اقتصادي مي باشند.
بـا جهـاني شـدن زنجيـره ارزش ، واردات بـه انـدازه صادرات از اهميت برخوردار هستند زيرا شرکت ها و مجموعه هاي اقتصادي اگـر بخواهنـد در سـطح جهاني رقابت کنند به بهترين فناوري ها و ابزارها با کمترين قيمت نياز دارند بـدين صـورت آنچـه کـه بيشتر از همه براي چين اهميت دارد تهيه مـواد خـام از کشـورهاي حاضـر در ايـن پـروژه مـي باشـد (٢٠١٢ ,Lami).
چين در ايجاد و توسعه خط ابريشم جديد بـه دنبـال منـافع حـداکثري اقتصادي ، سياسي و ژئوپليتيکي مي باشد تا از طريق توسعه مناسبات منطقه اي و همگرايي با کشـورهاي پيراموني به منظور مقابله با کليه موانع از جمله معظلات امنيتي مشترک، نبود اقتصـاد مکمـل ، مخالفـت هاي قدرتهاي بزرگ با طرح به خصوص روسيه و آمريکا و..
از مهم تـرين اهـداف چـين در همکاري با کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز و خاورميانه مي توان به اين موارد اشاره کـرد: منـابع انـرژي در خليج فارس و درياي خزر مي توانند نقش تأثيرگذار در ايجاد راه هاي ارتباطي جديـد بـراي انتقـال نفت و گاز منطقه به چين مي شوند.