Abstract:
این پژوهش به منظور تحلیل و مقایسه کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی به روش ویلیام رومی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. روش گردآوری اطلاعات روش تحلیل محتوا بود. جامعه آماری کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی سال 1399 بود. روش نمونهگیری سرشماری کامل بود. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی و چکلیستی با هدف بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری متن درس، کدگذاری تصویرها و شاخص درگیری فعالیتمحور بودن کتاب استفاده شد. نتایج نشان داد: 1. میزان بهکارگیری شیوه ارائه فعال در متن، پرسشها و تصاویر کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در حد ضعیف است و در این کتاب، میزان بهکارگیری جنبههای غیرفعال بیشتر از جنبههای فعال است. 2. کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی «فعالیتمحور» نبوده و تعداد فعالیتها (29 فعالیت) با توجه به تعداد صفحات کتاب فوق (105 صفحه) نامناسب است. 3. میزان مطابقت محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی با مطالعات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هماهنگ نیست.
Machine summary:
يافته های تحقیق سوال فرعی 1- میزان بهکارگیری جنبههای فعال و غیرفعال کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی تا چه حد است؟ جدول 1: میزان بهکارگیری جنبههای فعال و غیرفعال کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم فصل و عنوان آن, مقولههای غیرفعال (A+B+C+D), مقولههای فعال (E+F+G+H), ضریب درگیری , متن, پرسش, تصاویر, متن, پرسش, تصاویر, متن, پرسش, تصاویر فصل 1: من بزرگتر میشوم, 10, 2, 8, 1, 3, 1, 75/1, 32/0, 19/0 فصل 2: خانواده, 10, 1, 4, 3, 4, 1, , , فصل 3: همفکری در خانواده, 6, 1, 2, 5, 1, 2, , , فصل 4: نیازهای خانواده, 5, 1, 3, 4, 1, -, , , فصل 5: خانه ما, 7, 12, 4, 2, 2, 1, , , فصل 6: مدرسه ما, 10, 19, 12, 7, 2, 1, , , فصل 7: از خانه تا مدرسه, 10, 7, 13, 6, 1, 3, , , جمع کلی, 58, 43, 46, 28, 14, 9, , , همانطور که در جدول مشاهده میشود، مقدار ضریب درگیری در متن کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی 75/1 در پرسشها 32/0 و در تصاویر 19/0 به دست آمده است که این ضرایب بین 4/0 و 5/1 قرار ندارند و ضعیف هستند و نشان میدهند که میزان بهکارگیری شیوه ارائه فعال در متن، پرسشها و تصاویر کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در حد ضعیف است و در واقع رویکرد متون، پرسشها و تصاویر مندرج در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر غیرفعالی یا غیرپویایی مبتنی است در این کتاب، میزان بهکارگیری جنبههای غیرفعال بیشتر از جنبههای فعال است.