Abstract:
یکی از عواملی که نقش بسزایی در میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد، روشهای تدریس معلمان است. امروزه شیوههای تدریس سنتی به دلیل انتقال معلومات از ذهن معلم به یادگیرندگان و نقش خنثی دانشآموزان در کلاس، ناکامی از حصول اهداف را در پی داشته است. یکی از روشهای نوین آموزشی که نقش مداخلهگرانه دانشآموزان در فعالیتهای کلاسی را به شدت افزایش میدهد و باعث رشد یادگیری آنها در کلاس درس میشود، یادگیری مشارکتی (همیاری) است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد تدریس معلمان به شیوه مشارکتی در رشد جنبههای تربیتی، اخلاقی و روانی دانشآموزان انجام گرفت. از آنجا که تاکنون مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور انجام شده است، بررسی دقیق موضوع و جمعبندی نهایی در این زمینه ضروری به نظر میرسد. در این مطالعه مروری کلیدواژههای فارسی شامل؛ روش تدریس مشارکتی (همیاری)، جایگاه یادگیری مشارکتی در مدارس، مزایای یادگیری مشارکتی، تدریس مشارکتی و کیفیت یادگیری، تدریس مشارکتی و رشد اخلاقی دانشآموزان، تدریس مشارکتی و سلامت روانی دانشآموزان به همراه معادلهای انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، گوگل اسکالر، اسآیدی، ساینس دایرکت و پابمد جستجو شدند. نتایج مطالعات مختلف نشان دادند یادگیری مشارکتی باعث رشد جنبههای تربیتی (پیشرفت تحصیلی، کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری)، اخلاقی (مهارت و رفتارهای اخلاقی) و روانی (کاهش آسیب روانشناختی، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، افزایش انگیزش) میشود.
One of the factors that plays a significant role in the success and academic progress of students is the
teaching methods of teachers. Nowadays, traditional teaching methods have failed to achieve the goals
due to the transfer of information from the teacher's mind to the learners and the neutral role of the
students in the class. One of the new educational methods that greatly increases the intervention role
of students in classroom activities and promotes their learning in the classroom is cooperative
learning. Accordingly, the present research was conducted with the aim of investigating the teaching
function of teachers in a participatory manner in the development of educational, moral and
psychological aspects of students. Since various studies have been carried out in different parts of the
country, a detailed examination of the subject and a final summary in this field seems necessary. In
this review, Persian keywords include; Collaborative teaching method (collaboration), the place of
collaborative learning in schools, the benefits of collaborative learning, collaborative teaching and
quality of learning, collaborative teaching and students' moral development, collaborative teaching and
students' mental health, along with English equivalents in the databases of users, Google Scholar, SID
, Science Direct and PubMed were searched. The results of various studies showed that cooperative
learning causes the development of educational aspects (academic progress, quality of teaching and
learning process), moral (ethical skills and behaviors) and psychological aspects (reduction of
psychological damage, increase of self-esteem and self-confidence, increase of motivation). As a
result, the importance of paying attention to cooperative teaching in education and methods for the
development and flourishing of students' talents and the development of the presented aspects seems
necessary.
Machine summary:
کارکرد تدریس معلمان به شیوه مشارکتی (همیاری) بر رشد جنبههای تربیتی، اخلاقی و روانی دانشآموزان: مروری سیستماتیک نرمین فرجی۱ ۱ کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور واحد همدان، همدان، ایران چکیده یکی از عواملی که نقش بسزایی در میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد، روشهای تدریس معلمان است.
به همین دلیل باید از محدود کردن حلقه یادگیری به سطح کلاس درس، استفاده از روش تدریس سنتی و انحصار مسؤلیت تربیت اخلاقی به شخص معلم برحذر بود (حافظی و همکاران، ۱۴ > یکی از روش های نوین تدریسی که میتواند بر جنبه های تربیتی، اخلاقی و روانی دانش آموزان تاثیر گذار باشد، روش تدریس مشارکتی 2 g"/>g"/> است.
الف) کارکرد تدریس مشارکتی بر جنبههای تربیتی دانش آموزان محقق, سال, نوع مطالعه , یافتهها کاظمی و همکاران, ۱۴۰۱, نیمه آزمایشی, بین احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانشآموزانی که بهصورت یادگیری مشارکتی آموزش را دریافت کردهاند (گروه آزمایش) و گروهی که هیچ نوع آموزشی یادگیری مشارکتی را در این زمینه ندیدهاند، تفاوت معناداری وجود دارد.
ب) کارکرد تدریس مشارکتی بر جنبههای اخلاقی دانش آموزان محقق, سال, نوع مطالعه , یافتهها پورسلیم و همکاران, ۱۳۹۳, نیمه آزمایشی, میان نمرات خلاقیت دانشآموزانی که با روش یادگیری مشارکتی آموزش دیدهاند با دانشآموزانی که با روش معمول در مدارس (روش سنتی) آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد و یادگیری مشارکتی در میان دانشآموزان منجر به افزایش خلاقیت شده است فهامی و عزتی, ۱۳۸۹, شبه آزمایشی, حاکی از تأثیر معنادار متغیر آزمایشی، یعنی یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی است.