Abstract:
نصاب الصبیان ابونصر فراهی(د. 640ق.) یکی از آثار برجسته آموزشی در قلمرو فرهنگی ایران بوده است. به سبب اقبال فراوان به این کتاب، شروح گوناگونی بر آن نوشتهاند. یکی از این شرحها که در حدود قرن نهم هجری به رشتۀ تحریر درآمده شرح نصاب الصبیان از مرشدالدین علی سیفکی شیرازی است. چندین دستنویس از این شرح در کتابخانههای مختلف دنیا شناسایی شده که قدیمیترین آنها در کتابخانه ملت کشور ترکیه نگهداری میشود. از آنجا که در این اثر نکات مهمی پیرامون تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی به چشم میخورد، تصحیح آن میتواند بسیار ارزشمند باشد. ما در این پژوهش میکوشیم نخست به بررسی دستنویسهای گوناگون این اثر بپردازیم و نشان دهیم که کدام دستنویسها اعتبار بیشتری دارد. در گام بعد به سراغ متن کتاب رفته و با ارزیابی دقیق آن تلاش خواهیم کرد پارهای از مهمترین دستاوردهای ادبی، تاریخی و جغرافیایی متن را به پژوهشگران عرضه کنیم تا از این رهگذر بتوانند در پژوهشهای مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران، به ویژه در قرن نهم هجری از آن بهرهمند شوند. روش کار ما توصیفی- تحلیلی و بر پایۀ دستنویسها و دیگر منابع مکتوب خطی یا چاپی خواهد بود.
Nasab al-Sabiyan Abu Nasr Farahi (d. 640 A.H.) has been one of the prominent educational works in the cultural realm of Iran. Due to the great popularity of this book, various commentaries have been written on it. One of these commentaries, which was written around the 9th century of Hijri, is the commentaries on Nisab al-Sabiyan by Murshiduddin Ali Sifaki Shirazi. Several manuscripts of this description have been identified in different libraries of the world, the oldest of which is kept in the National Library of Turkey. Since this work contains important points about history, geography and Persian literature, its correction can be very valuable. In this research, we try to first examine the various manuscripts of this work and show which manuscripts are more valid. In the next step, we will go to the text of the book and by carefully evaluating it, we will try to present some of the most important literary, historical and geographical achievements of the text to the researchers so that they can use this passage in the researches related to the history and culture of Iran, especially in the ninth century. benefit from it. Our work method will be descriptive-analytical based on manuscripts and other written or printed sources.