Abstract:
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر فعالیتهای خلاقانه دانشآموزان در درس ریاضی، انجام گرفت روش:این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضی دوره اول متوسطه شهرتهران و اساتید رشته ریاضی بودند نمونه ها به صورت هدفمند از جامعه مورد نظر انتخاب شدند.روش گرد آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.پس از انجام 16 مصاحبه با توجه به مطرح شدن موارد تکراری، اشباع مصاحبه ها اعلام گردید. به منظور قابلیت اعتماد دادهها ازچهار معیار باورپذیری، اعتمادپذیری، انتقال پذیری و اطمینان پذیری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل محتوای کیفی چهارمرحله ای استفاده شد.یافته ها: براساس یافته های حاصل از تجزیه وتحلیل دادهها، 5 درونمایه با 19 طبقه شامل: معلم (ویژگی شخصیتی، تخصص و توانایی حرفهای، نگرش، روش تدریس و مدیریت کلاس)؛ برنامه درسی و آموزش (اهداف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، گروهبندی و مواد و منابع)؛ فراگیر (ویژگی شخصیتی، ویژگی انگیزشی، توانمندی شناختی و نظام ارزشگذاری)؛ خانواده (جوعاطفی، نگرش و سبک تربیتی والدین)؛ محیط اجرا (فضای آموزشی و مشارکت)، به عنوان عوامل موثر بر فعالیت های خلاقانه در درس ریاضی استخراج گردید که براساس آن الگوی بومی طراحی شد. نتیجه گیری: بهرهگیری از یافتههای این پژوهش میتواند به برنامهریزان در تدوین و طراحی برنامههای آینده کمک نماید.
Objective: The purpose of the present study is presenting a native model of factors affecting the creative activities of students in Mathematics Methodology: This qualitative study was conducted by a phenomenological method. The statistical population of this research includes Mathematics teachers of high schools in Tehran and Mathematics professors. Samples were selected purposefully from the population. Data collection method was semi-structured interview. After conducting 16 interviews, when we found repeated items, we announced the interview saturation. In order to check data reliability, four criteria of belief ability, reliability, transfer ability, and validity were used. Four-stage qualitative content analysis was used for analyzing the data Findings: According to the findings obtained from data analysis, 5 themes with 19 categories were extracted as factors affecting the creative activities in Mathematics, including: teacher (personality traits, expertise and professional ability, attitude, teaching method, and class management); curriculum and training (objectives, content, teaching method, evaluation, grouping and materials and resources); comprehensiveness (personality traits, motivational traits, cognitive ability, and valuation system); family (emotional atmosphere, attitude and parenting style of parents); execution environment (learning space and participation). The native model was developed according to these factors Conclusion: Taking advantage of the findings of this research can help planners to develop future plans
Machine summary:
یافته ها: براساس یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، ٥ درون مایه با ١٩ طبقه شامل : معلم با پنج طبقه ، برنامه درسی و آموزش با شش طبقه ؛ فراگیر با چهار طبقه ؛ خانواده با دو طبقه ؛ محیط اجرا با دو طبقه ، به عنوان عوامل مؤثر بر فعالیت های خلاقانه در درس ریاضی استخراج شده است که براساس آن الگوی بومی طراحی شد.
ب بنا به اهمیت و ضــرورت خلاقیت ریاضــی و فعالیت های خلاقانه و به اســتناد مطالب فوق ررس الذکرمحققین یک پژوهش کیفی از نوع ســـنتزپژوهی با عنوان عوامل مؤثر بر فعالیت های ی تأثیر خلاقانه دانش آموزان در درس ریاضـــی انجام دادندکه ٥ عامل با ٢١ طبقه به شـــرح ذیل عوام شـناسـایی شـده اسـت که شـامل : معلم با پنج طبقه (ویژگی شـخصـیتی، تخصـص و توانایی ل حرفه ای، ویژگی انگیزشـــی، روش تدریس و مدیریت کلاس )، برنامه درســـی و آموزش با فرد چهار طبقه (روش تدریس ، ارزشیابی، هدف و محتوا)، محیط اجتماعی و فرهنگی با سه طبقه ی و (نظام آموزشی، خانواده و جامعه )، فراگیر با پنج طبقه (توانمندی شناختی، ویژگی شخصیتی، سازم نظام ارزش گذاری، مسئولیت پذیری و انگیزه )، محیط اجرا با چهارطبقه (کلاس درس ، محیط انی بر آموزشی،فضای فیزیکی و ابزار و وسایل )است (داشته و همکاران ، ١٤٠٠).
در تأثیر این الگو، ٥ عامل ؛ معلم ، برنامه درســـی و آموزش ، فراگیر، خانواده و محیط اجرا، به عنوان عوام ل عوامل اصلی مؤثر بر فعالیت های خلاقانه دانش آموزان در درس ریاضی، شناسایی شدند، که فرد هر کدام دارای تعدادی طبقه هستند.