Abstract:
امروزه ورزش با انگیزههای متفاوتی از جمله تأمین سلامت جسمی و روانی، غنیسازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارایی، زمینهسازی برای رشد ورزش قهرمانی و توصیۀ پزشکان در جامعه مورد توجه بیشتر نهادها از جمله رسانهها قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، شناسایی انتظارات مخاطبان از برنامههای ورزشی، سنجش سواد رسانهای آنان و همچنین بررسی تأثیر سواد رسانهای بر انتظارات مخاطبان برنامههای ورزشی سیمای مرکز خوزستان بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی شهروندان اهوازی بودند که طبق جدول مورگان تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. تعداد 490 پرسشنامه به شکل تصادفی بین اقشار مختلف توزیع شد و در نهایت 400 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد سنجش میزان سواد رسانهای با شش بعد و 36 سؤال و پرسشنامۀ محققساختۀ شناسایی انتظارات مخاطبان از برنامههای ورزشی سیمای مرکز خوزستان با پنج بعد و 35 سؤال بود. روایی ابزار پژوهش توسط 14 نفر از استادان و کارشناسان رسانه، تأیید شد و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ انتظارات (81/0) و پرسشنامۀ سواد رسانهای (89/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون t تکنمونهای استفاده شد. نتایج حاکی از وجود ارتباط میان میزان سواد رسانهای پاسخدهندگان و انتظارات آنها از برنامههای ورزشی سیمای مرکز خوزستان بود (001/0P=). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سواد رسانهای میتواند 23 درصد از تغییرات انتظارات مخاطبان برنامههای ورزشی را تبیین کند. بر این اساس به تهیهکنندگان برنامههای ورزشی توصیه میشود در تولید برنامهها در کنار توجه به انتظارات، به میزان سواد رسانهای مخاطبان نیز توجه کنند.
Today, the sport and exercise are considered by most institutions, including media due to providing physical and mental health, enriching leisure time, expanding social relationships, moving away from machine life, returning to nature, increasing efficiency, preparing the ground for growth of championship sport, and recommendation of physicians in community. The purpose of this research was to identify audience's expectations of sport shows, measure their media literacy, and investigate the effect of media literacy on audiences' expectations of sports shows in the Khouzestan Broadcasting Center. The population consisted of all citizens in Ahvaz. According to Morgan table, the sample size was determined to be 384. 490 questionnaires were randomly distributed among different groups of people and finally, 400 questionnaires were collected. The research tools included two questionnaires: standard questionnaire for media literacy (six factors and 36 items) and a researcher-made questionnaire for identifying audiences' expectations (five factors and 35 items). The validity of research instrument was confirmed by 14 faculty members and media experts and the reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient for expectations (0.81) and media Literacy (0.89) questionnaires. The Pearson correlation coefficient, linear regression, and one-sample t-test were used to analyze the data. The findings indicated that there was a correlation between media literacy of participants and their expectations of sports shows of Khuzestan’s Broadcasting Center (P=0.001). Also, the linear regression analysis showed that the media literacy may explain 23% of changes in audience expectations of sport shows. Therefore, the sports show producers were recommended to produce shows in line with audience expectations and pay attention to their media literacy.