Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل آموزش سواد رسانهای در آموزش و پرورش انجام شد این پژوهش یک راهبرد کمی از نوع اکتشافی بود روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود جامعه آماری شامل تمام معلمان مدارس متوسطه شیراز به تعداد 2859 نفر بود. نمونهگیری به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انجام و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 338 نفر شد. از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تایید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و نرم افزار spss 23 و pls به کار رفت. نتایج به دست آمده به شناسایی 49 مولفه و 6 بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارایه شد نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: معلم سواد رسانهای (961/0) آموزش و پرورش (931/0) برنامه درسی (88 /0) مدرسه (86/0) دولت (715/0) وزارت آموزش و پرورش (639/0) بر آموزش سواد رسانهای در آموزش و پرورش تاثیر داشتند و شاخصهای برازش هنجار شده برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخصهای تطبیقی مدل نشان داد که مدل ساختاری طراحی شده از برازش مطلوبی برخوردار بود.
The present research was conducted with the aim of designing and validating the media literacy teaching model in the education system. This research was a quantitative approach of exploratory type. The research method was descriptive survey. The statistical population included all the 2859 teachers of secondary schools in Shiraz. Simple accidental sampling was applied, and the sample consisted of 338 people according to Cochran's formula. A researcher-made questionnaire was used as the instrument to collect data. Confirmatory factor analysis was used to confirm the validity of the questionnaire, and structural equation modeling was used to determine the fit of the model. The obtained results led to the identification of 49 components and 6 dimensions, and finally the research model was presented. The results showed that the following dimensions have, respectively, affected the media literacy teaching in the education system: Media literacy teacher (0.961 0.961 0.961 0.961 ), education (0.931 0.931 0.931 0.931 ), curriculum (0.88 0.88 0.88 ), school (0.86 0.86 0.86 ), government (0.715 0.715 0.715 0.715 ), Ministry of Education (639 /.) Normalized fit indices, relative fit, incremental fit, and comparative model indices showed that the designed structural model had a good fit.
Machine summary:
جدول 3-خلاصه نتایج تحلیل عاملی، روایی همگرا و پایایی ترکیبی پرسشنامه ابعاد گویهها بار عاملی AVE CR دولت نهضت سوادآموزی رسانهای 725/0 56/0 90/0 توسعه فناوری 481/0 ظرفیت مساجد و فرهنگسراها 927/0 ظرفیت صداوسیما و رسانهها 813/0 وزارت سیاستگذاری تشویقی 826/0 68/0 96/0 دوره تربیتمعلم 774/0 آموزش مدیران آموزش و پرورش 957/0 بازنگری کتاب 741/0 آموزش و پرورش استانداردهای آموزشی 857/0 52/0 95/0 حمایت از دانشآموز مستعد 698/0 همایش سواد رسانهای 705/0 بسترسازی فضای مجازی 729/0 آموزش مدیران مدرسه 467/0 تبیین برای مدیران مدرسه 677/0 فراهم کردن معلم سواد رسانهای 539/0 مدرسه تجهیزات سواد رسانهای 886/0 53/0 94/0 تشویق در مدرسه 878/0 تعامل با رسانهها 717/0 انتخاب معلم سواد رسانهای 648/0 تعامل با اولیاء 507/0 تبیین سواد رسانهای برای کادر مدرسه 717/0 معلم سواد رسانهای معلم با صلاحیتهای حرفهای 576/0 51/0 91/0 روش تدریس 787/0 تسهیلکننده یادگیری سواد رسانهای 543/0 سواد قرآنی 853/0 رسانه شناسی 452/0 توانایی فنی 832/0 معتقد به سبک زندگی اسلامی 862/0 ارزش برای فرهنگ ایرانی 649/0 تفکر انتقادی 571/0 نظم اجتماعی 566/0 توانایی تربیتی 909/0 مهارتهای ارتباطی 797/0 ارزشیابی 740/0 برنامه درسی سواد رسانهای خودباوری 587/0 53/0 88/0 تفکر انتقادی 425/0 امیدواری 866/0 دشمنشناسی 883/0 رسانه شناسی 769/0 قدرت تحلیل 980/0 مخاطب فعال 466/0 تقوای رسانهای 624/0 خودشناسی 687/0 آیندهپژوهی 704/0 برنامهریزی مصرف بهینه 583/0 خودکنترلی 729/0 شناخت سبک زندگی اسلامی 459/0 شناخت ارزشهای بومی 758/0 توانایی نشر و بازنشر 737/0 ازآنجاکه طبق جدول 3 مقدار پایایی ترکیبی تمام متغیرها بیش از 7/0 بود و آلفای کرونباخ پرسشنامه 88/0 به دست آمد؛ بنابراین پایایی مورد تأیید و مقدار واریانس استخراجشده نیز در همه موارد از 4/0 بیشتر است.