Abstract:
اساس پژوهش حاضر با هدف «بررسی شیوههای بهبود جریان یادگیری با نگاهی به اثربخشی تکنولوژی آموزشی و فناوری نوین در مدارس» نگارش شده است. روش پژوهش حاضر نیز از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد بدین صورت که دادههای مرتبط با پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و استخراج شده است. سپس رویکرد بررسی دادهها با رویکرد توصیفی – تحلیلی بوده است و دادههای استخراج شده با این رویکرد مورد بررسی قرار گرفته است. فرایند یادگیری در جریان تعلیم و تربیت همواره محل بحث صاحبنظران این حوزه بوده است. یادگیری و شیوههای بهبود آن مسئله مهمی است که به آن پرداخته میشود یکی از این شیوههای بهبود استفاده از ظرفیت تکنولوژی آموزشی در جریان فرآیند یاددهی – یادگیری است. با توجه به موضوع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که امروزه تکنولوژی، نقش اساسی در حوزههای گوناگون بازی میکند و مهمترین دلیل استفاده از تکنولوژی آموزشی، نیز همین است زیرا میتواند چند حس را باهم درگیر و تاثیرگذاری را بیشتر کند.
Machine summary:
com چکيده اساس پژوهش حاضر با هدف «بررسي شيوه هاي بهبود جريان يادگيري با نگاهي به اثربخشي تکنولوژي آموزشي و فناوري نوين در مدارس » نگارش شده است .
با توجه به موضوع ، يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که امروزه تکنولوژي، نقش اساسي در حوزه هاي گوناگون بازي ميکند و مهم ترين دليل استفاده از تکنولوژي آموزشي، نيز همين است زيرا ميتواند چند حس را باهم درگير و تاثيرگذاري را بيشتر کند.
تکنولوژي آموزشي عبارت است از مجموعه روش ها و دستور العمل هايي که با استفاده از يافته هاي علمي براي حل مسائل آموزشي اعم از طراحي، اجرا و ارزشيابي در برنامه هاي آموزشي بکار گرفته ميشود (دانش فر، ١٣٨٥) به کارگيري فناوري در کلاس درس به منظور افزايش مشارکت دانش آموزان و همچنين توانمندسازي معلمان ، ضروري است .
با اين حال ، ممکن است دانش آموزان در مورد نحوه يافتن منابع معتبر و جهت ارائه اسناد مناسب هنگام استفاده از آنها به آموزش نياز داشته باشند.
رشد و ظهور چند رسانه ايها، نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد به عنوان ابزارهاي گوناگون ارتباطي ، انباشت و انفجار اطلاعات ، سهولت دسترسي سريع و به موقع به اطلاعات مورد نياز شخصي و از همه مهم تر کاربرد شبکه هاي اينترنت از طريق فناوري ديجيتاليزه و جديد موجب شده است که الگوهاي سنتي آموزشي و يادگيريهاي ابتدايي در سطوح مختلف آموزشي به صورت فرصت هاي يادگيري هم در سطح درآمده و در قالب تجارب مجازي دستخوش تغييرات اساسي شود (افضل نيا، ١٣٨٤).
استفاده از فناوري در کلاس به دانش آموزان گزينه بهتري براي برقراري ارتباط با معلمان خود ميدهد و اکوسيستم يادگيري بهتري را در مدارس ايجاد ميکند.