Abstract:
در دنیای آموزش و پرورش، اخیرا تمامی تلاشها برای افزایش کیفیت یادگیری در یادگیرندگان است (نیکول، 2009). علاوه بر این یکی از هدفهای فرایند نظام آموزشی، ایجاد تغییر در ساخت شناختی و فرایندهای ذهنی یادگیرندگان میباشد (سیف، 1380). سوگوی (2009) معتقد است که کیفیت آموزش معلم باعث ارتقای سطح خودکارآمدی دانشآموزان میشود و کیفیت یادگیری در یادگیرندگان زمانی به حداکثر میرسد که آنها به تواناییها و خودکارآمدی خود برای انجام تکالیف اعتماد داشته باشند. هدف پژوهش حاضر تاثیر بازخورد معلم بر باورهای فراشناختی در استرس امتحان دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر و پسر مقاطع دوم و سوم دبیرستان شهر شیراز بود که تعداد کلی آنها1400 نفر میباشد. نمونه مورد بررسـی بـا روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد بدین صورت که از بین مدارس مقطع متوسطه دوم شهر شیراز یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شد و در آن مدارس از رشتههای مختلف (ریاضی، تجربـی، انسـانی) یـک کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و تمـام دانشآموزان کلاس پرسشـنامه را تکمیـل کردنـد. بـه ایـن ترتیـب، نمونـه پژوهش 325 دانشآموز دختر و پسر در رشتههای ریاضـی، انسانی و تجربی بود که به عنوان نمونـه از میـان دانشآموزان پایههای دوم و سـوم دبیرسـتان کـه در سـال تحصیلی 1399-1400مشغول به تحصیل بودند بـرای بررسـی در این پژوهش انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و پرسشنامه باورهای فراشناختی استفاده شده است.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر تاثير بازخورد معلم بر باورهاي فراشناختي در استرس امتحان دانش آموزان بود.
بـه ايـن ترتيـب ، نمونـه پژوهش ٣٢٥ دانش آموز دختر و پسر در رشته هاي رياضـي، انساني و تجربي بود که به عنوان نمونـه از ميـان دانش آموزان پايه هاي دوم و سـوم دبيرسـتان کـه در سـال تحصيلي ١٣٩٩-١٤٠٠مشغول به تحصيل بودند بـراي بررسـي در اين پژوهش انتخاب شدند.
بازخورد به اين باور در دانش آموزان منجر ميشود که آنها با استفاده از روشي که معلم شرح داده است کار را بهتر انجام خواهند داد.
باتوجه به مطالب بيان شده و آن که بازخورد يکي از عملکردهاي اصلي معلم در فرآيند ياددهي – يادگيري است ، پژوهش حاضردر به دنبال تاثير بازخورد معلم بر باورهاي فراشناختي در اضطراب امتحان دانش آموزان ميباشد.
بـه ايـن ترتيـب ، نمونـه پژوهش ٣٢٥ دانش آموز دختر و پسر در رشته هاي رياضـي، انساني و تجربي بود که به عنوان نمونـه از ميـان دانش آموزان پايه هاي دوم و سـوم دبيرسـتان کـه در سـال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٢ مشغول به تحصيل بودند بـراي بررسـي در اين پژوهش انتخاب شدند.
نتيجه گيري مطالعه حاضر باهدف تاثير بازخورد معلم بر باورهاي فراشناختي در اضطراب دانش آموزان انجام گرفت .
يافته هاي پژوهش حاضر نشان دادنـد کـه بـين فراشـناخت و اضطراب امتحان دانش آموزان همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد.
نقش طرح واره هاي ناسازگار اوليه و باورهاي فراشناختي در پيش بيني اضطراب امتحان دانش آموزان .
& McCann, (2005) Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students Journal of Educational Psychology, 97 (2), 268-274 .