Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف کشف میزان اثربخشی استفاده از سیستم تشخیص گفتار هوشمند در بازیابی صحیح اطلاعات ادبیات روایی در کودکان دبستانی و مقایسه آن با تأثیر استفاده از نرمافزار قصهگویی و قصهگوی انسانی در این مورد صورت گرفته است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با روش نیمهتجربی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کودکان دبستانی دختر و پسر پایۀ اول تا سوم دبستان تشکیل میدهند که 36 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه از دو ابزار سیستم تشخیص گفتار هوشمند و برنامه کاربردی (اپلیکیشن) قصهگویی به نام «کتاب قصه صوتی» استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از یک پرسشنامه و همچنین یک سیاهۀ وارسی که مطابق با سؤالات پرسشنامه طراحی گردیده به منظور تکمیل بررسی و ارزیابی معیارهای تعیین شده، استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار آماریSPSS27 و آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه به کار برده شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که متوسط تعداد خطاها در اطلاعات بازیابیشده از قصهها توسط کودکان هنگام استفاده از سیستم تشخیص گفتار هوشمند با میانگین 7/0، نسبت به هنگام استفاده از قصه گوی انسانی بیشتر و نسبت به هنگام استفاده از برنامه کاربردی (اپلیکیشن) قصهگویی کمتر است. متوسط طول اطلاعات بازیابیشده قصه توسط کودکان در گروهی که از سیستم تشخیص گفتار هوشمند استفاده میکردند با میانگین 966/3، از گروه صدای انسان کمتر و از گروه برنامه کاربردی قصهگویی بیشتر است. متوسط سرعت بازیابی اطلاعات قصه توسط کودکان گروهی که از سیستم گفتار هوشمند استفاده میکردند با میانگین583/2، از گروه صدای انسان کمتر و از گروه برنامه کاربردی قصهگویی بیشتر است. متوسط صحت اطلاعات بازیابی شده قصه توسط کودکان در گروهی که از سیستم تشخیص گفتار استفاده میکردند با میانگین3/4، از گروه صدای انسان کمتر و از گروه برنامه کاربردی قصهگویی بیشتر است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از سیستم تشخیص گفتار هوشمند در بازیابی صحیح اطلاعات ادبیات روایی کودکان دبستانی به طور محسوس اثربخش نیست. کودکانی که داستانها را یک انسان برایشان تعریف کردند دقت و تمرکز بالاتری داشتند و این موضوع میتواند ناشی از برقراری ارتباط فیزیکی، عاطفی، چشمی، چهرهبهچهره و شرایط محیطی باشد که بر روی روان آنها تأثیر گذاشته و سبب افزایش عملکرد حافظه و یادگیری، افزایش میزان توجه و تمرکز، پردازش سریع اطلاعات، سازماندهی ادراکی و یادآوری اطلاعات شده که این عوامل درک و فهم کامل آنها را به دنبال داشته است.
Objective: This research has been carried out with the aim of investigating the effectiveness of using the intelligent speech recognition system in correctly retrieving the information of narrative literature for elementary school children.Methodology: This research is practical in terms of purpose and was done with a semi-experimental method. The statistical population of the research consists of first to third grade elementary school children, 36 of whom were selected as a sample using stratified sampling method. In order to conduct this study, two intelligent speech recognition system tools and a storytelling application called "Audio Story Book" were used. To collect the data, a questionnaire and a checklist designed according to the research questions. The questionnaire was used to complete the survey and evaluate the determined criteria. SPSS27 statistical software and one-way analysis of variance statistical test were used to analyze the data.Results: The findings of this research showed that the average number of errors in the story information retrieved by the children of the intelligent speech recognition system group with an average of 0.7 is more than the human voice group and less than the storytelling application group. The average length of story information retrieved by the children of the intelligent speech recognition system group with an average of 3.966 is less than the human voice group and more than the storytelling application group. The average speed of retrieving story information by children in the intelligent speech system group with an average of 2.583 is lower than the human voice group and higher than the storytelling application group. The average accuracy of story information retrieved by the speech recognition system group children is lower than the human voice group and higher than the storytelling application group with an average of 3.4.Conclusions: The results of this research showed that the use of intelligent speech recognition system is not significantly effective in correctly retrieving the information of narrative literature of primary school children. Children who were told stories by a human had higher accuracy and concentration, and this could be due to physical, emotional, eye, face-to-face communication and environmental conditions that affected their psyche and increased memory and learning performance, increased attention and concentration, quick processing of information, perceptual organization and recall of information, which led to their complete understanding and comprehension.