Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی است. این پژوهش به لحاظ ماهیت ترکیبی و از نوع طرح اکتشافی متوالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل کارشناسان و متخصصین موضوعی در حوزه بانکداری الکترونیکی بودند، در نهایت پس از انجام مصاحبه عمیق با 20 نفر از کارشناسان و متخصصین حوزه بانکداری الکترونیک، اطلاعات در مورد موضوع مورد بررسی با استفاده از تکنیک دلفی به دست آمد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مشتریان کلیه 90 شعبه بانک کشاورزی استان ایلام بودند که از خدمات بانکداری الکترونیک در زمان انجام این مطالعه سال 5911 استفاده می کردند. که تعداد آنها 200000 نفر میباشند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه مورد بررسی جامعه آماری 911 نفر تعیین گردید . بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب از شهرستانهای هشت گانه استان ایلام انجام پذیرفت. ابزار جمعآوری داده در بخش کمی ، پرسشنامهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و متخصصان ذیربط مورد تایید قرار گرفت و 0 تایید شد. بر اساس نتایج بخش کیفی، پنج عامل درک آسانی کاربرد / پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 11 فناوری توسط مشتری، درک مفید بودن کاربرد فناوری بانکداری الکترونیک توسط مشتری، عوامل اجتماعی و فرهنگی، ویژگیهای خاص فناوری بانکداری الکترونیک و نیز نوع خدمات بانکداری الکترونیک بر روی پذیرش فناوری بانکداری الکترونیکی تاثیر گذار است. نتایج بخش کمی حاکی از آن بود که بر اساس شاخصهای برازش، ساختار کلی مدل پژوهش مورد تایید بوده و همچنین درک آسانی کاربرد فناوری توسط مشتری، درک مفید بودن کاربرد فناوری بانکداری الکترونیک توسط مشتری، ویژگیهای خاص فناوری بانکداری الکترونیک و نیز نوع خدمات بانکداری الکترونیک بر روی پذیرش فناوری بانکداری الکترونیکی موثر هستند. اما عوامل اجتماعی-فرهنگی بر روی پذیرش فناوری بانکداری الکترونیکی تاثیرمثبتی ندارد.
The general purpose of the present study is to investigate the effective factors on the acceptance of electronic banking. This research used a mixed approach and an exploratory sequential design. In the qualitative part, the statistical population of this research included experts and subject matter specialists in the field of electronic banking. After conducting in-depth interviews with 20 of them, the data was obtained using the Delphi technique. In the quantitative part, the statistical population included the 200000 customers of all 30 branches of Keshavarzi Bank in Ilam province, who used electronic banking services at the time of study (2020-2021). Using the Krejcie and Morgan table, the number of samples in the statistical population was set at 384. Sampling was performed based on the stratified random sampling technique. The data collection tool (in the quantitative part) was a questionnaire, the face and content validity of which were confirmed by professors and relevant experts, and its reliability was verified using Cronbach's alpha coefficient (0887). Based on the results of the qualitative part, five factors affect the acceptance of electronic banking technology. They include: Understanding the ease of application of the electronic banking technology by the customer; Understanding the usefulness of the application of electronic banking technology by the customer; Social and cultural factors, Specific features of electronic banking technology; and the type of electronic banking services. The results of the quantitative part indicated that based on the fit indexes, the general structure of the research model is approved, and that understanding the ease of application of the electronic banking technology by the customer, understanding the usefulness of the application of electronic banking technology by the customer, Specific features of electronic banking technology, and the type of electronic banking services affect the adoption of electronic banking technology, while social and cultural factors have no effect on the adoption of electronic banking technology.