Abstract:
هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاع رسانی کتابخانه های دانشگاهی با تاکید بر مولفه های مدیریت دانش بود. پژوهش حاضر از نظر تقسیم بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، از نظرهای 92 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است. پس از گردآوری داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، از روش های معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با به کاربردن نرمافزار آماری SPSS و PLS بهره گرفته شد. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن، 79 شاخص عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش تفاوت معناداری دارند. یافته ها نشان دادند عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبری و حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و بازآموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازن دانش، پاداش دهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فن آوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی، فرآیندها و فعالیت ها، اندازه گیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترین ها.
The purpose of this study was to design a management model of university library information system with emphasis on knowledge management components. The present study is an applied type in terms of purpose-based segmentation and a combined method, survey and Delphi in terms of data collection method. In Delphi method, the opinions of 52 academic experts, managers and senior experts of the organization have been used. After collecting data, for statistical analysis, structural equation methods and Friedman test using SPSS and PLS statistical software were used. According to the results of Friedman test, 79 indicators of important factors for knowledge management success are significantly different. The findings showed that the important factors for the success of knowledge management in the organization in order of priority are: leadership and support of senior management, organizational culture, training and retraining, documentation, knowledge management strategy, knowledge repositories, rewarding and motivation Human resource management, information technology, management of organizational infrastructure, processes and activities, performance measurement, elimination of resource constraints, modeling of the best.