Abstract:
نظام اداری در هر کشور به دلیل ارتباط مستقیم و رودررو با آحاد و لایه های مختلف اجتماع از اهمیت و اعتبارخاصی برخوردار است و به دلیل اینکه حجم عظیمی از خدمات دولت از طریق کانالها و بخشهای مختلف دولتی به دست شهروندان میرسد؛ لذا برخورداری از یک نظام اداری انسجام، کارآمد، شفاف و پاسخگوهمواره از دغدغه های دولتمردان و سیاستگذاران هر جامعهای محسوب میگردد؛ لذا، استفاده از اینچارچوب و با تاکید بر عوامل کلیدی بر ارزیابی عملکرد سازمان و مقایسه آن با سایر سازمانها ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر مدیریت عملکرد است. بدینمنظور به روش مصاحبه از 75 نفر خبرگان منتخب سازمان ثبت احوال کشور و تکمیل 363 پرسشنامه داده های موردنیاز جمع آوری گردید. همچنین، جهت یافتن عوامل موثر از روش معادلات ساختاری، تحلیل عاملی وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است، در بین عوامل برونسازمانی، مولفه فرهنگی/اجتماعی ودر بین عوامل درون سازمانی، مولفه شیوه مدیریت و در بین عوامل فرایندی، مولفه روش سنجش و در بین عوامل نتیجهای، مولفه بازخورد فردی و در بین عوامل پیامدی، مولفه کارایی بیشترین همبستگی را با مدیریت عملکرد دارند.
The administrative system in every country is important and reliable because of the direct and face-to-face communication with the various levels of government societies and because a volume of services reaches the people through different channels and departments. A decision of a coherent, efficient, transparent and responsive administrative system is always one of the concerns of statesmen and policy makers of any society. Therefore, from this scope and by examining the key factors, it seems to evaluate the organization's performance and compare it with other organizations. Therefore, the purpose of this research is to investigate the factors affecting performance management. For this purpose, the required data was collected by interviewing 17 selected experts of the Civil Registry Organization and completing 360 questionnaires. Also, in order to find effective factors, structural equation method, factor analysis and Friedman's test were used. The results indicate that, among the extra-organizational factors, there is a cultural/social component, and among the internal factors, there is a management method component, and among the process factors, there is a measurement method component, and among the result factors, there is an individual feedback component, and among the consequential factors. the efficiency component has the highest correlation with performance management.