Abstract:
قوانین و مقررات کشورها بر اساس ارزشها و آرمانهای مشخصی وضع میشود و آنچه سبب تمایز این قوانین میشود عناوین مبانی، اهداف و ساختارهاست؛ نگاههای متفاوت بشر به این عناوین سبب تفاوتهای اساسی در اعمال و رفتار افراد و حکومتها میشود. قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه مبانی اسلامی بنا شده است؛ حال این سوال مطرح میشود که چرا قوانین اسلام و حقوق ایران در حق کودکان برخلاف حکم عقل است؟ مثلا در صورت قتل فرزند توسط پدرش، طبق قانون نمیتوان او را اعدام کرد؛ بلکه نهایتا میتوان بر اساس جنبه عمومی جرم، قاتل را به 3 تا 10 سال حبس محکوم کرد. پژوهش حاضر بر اساس شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد منابع کتابخانهای انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد اعدام پدر در برابر قتل فرزند، اگرچه در ظاهر منطقی جلوه میکند، اما درواقع این قضیه بر اساس مصالح و مفاسد واقعی استثنا شده است؛ چراکه اگر قوانین مرتبط با کودکان به خوبی بررسی شود به دست میآید که در نگاه اسلام در وضع این قوانین برخلاف جوامع دیگر نگاه اومانیستی (انسان محوری) حاکم نیست و بهترین حکم در این موضوع عدم قصاص پدر است؛ زیرا سبب استحکام روابط خانوادگی شده و به رشد جامعه کمک میکند.
The rules and regulations of all countries are established based on specific values and goals, and what distinguishes them is the principles, aims and structures; The different human views on these titles cause fundamental differences in the actions and behavior of people and governments. The rules of the Islamic Republic of Iran are also based on Islamic principles; now this question arises, why some rules of Islam and IRI’s laws about children are contrary to reason? For instant, in case of killing a child by his father, according to the Islamic law, the father cannot be executed; but utmost, this father, who was the murderer, can be convicted to prison for 3 years up to 10 years, based on the general aspect of the crime. The current research was done based on the descriptive-analytical method and citing library sources. The findings of the research prove that the execution of father for killing his child, although it seems reasonable apparently, but as a matter of fact, this case is excluded based on real expediencies and disadvantages; Because if the laws related to children are carefully checked, it will be reached that in the Islam point of view, unlike other communities, the humanistic view (anthropocentric) in the establishment of such rules is rejected, and the best ruling in this matter is not to retribute the father; insomuch it causes survival of family relationships and helps the community growth.
Machine summary:
قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایۀ مبانی اسلامی بنا شده است؛ حال این سؤال مطرح میشود که چرا قوانین اسلام و حقوق ایران در حق کودکان برخلاف حکم عقل است؟ مثلاً در صورت قتل فرزند توسط پدرش، طبق قانون نمیتوان او را اعدام کرد؛ بلکه نهایتاً میتوان بر اساس جنبۀ عمومی جرم، قاتل را به 3 تا 10 سال حبس محکوم کرد.
نیک میدانیم که کودکان در جامعۀ جهانی دارای اهمیت زیادی هستند؛ زیرا آنها نسلهای بعدی را تشکیل خواهند داد؛ متأسفانه این قشر از جامعه در طول این سالها ابزاردست مفسدان و ظالمان زیادی بودهاند؛ به همین خاطر جامعۀ جهانی هم طبعاً به فکر وضع قوانین حمایتی برای آنها شده است؛ بهعنوان نمونه میتوان به کنوانسیون حقوق کودک مصوب سال 1989م اشاره کرد؛ اما سؤال اینجاست که چگونه میتوان با قوانینی که مصلحت آنها مشخص نیست جامعه را اداره کرد؟ پس این نکته حائز اهمیت است که قوانین باید بر مبنای مصلحت و منافع جامعه در آینده قرار داده شود نه هر آنچه حکم ظاهری عقل میگوید به همین دلیل است که احکام اسلام تابع مصالح و مفاسد افراد است؛ بنابراین در این نوشتار با هدف پاسخ به این سؤال که آیا میتوان احکام اسلامی را فقط با عقل ارزیابی کرد یا خیر؟ در مقام بررسی قانون و حکم اسلامی عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزندش هستیم.